Wat zijn groente en wat is fruit.

Want laat zei iemand dat wortels fruit zijn, meloenen groeten en bananen kruiden zijn...wordt ik nou gek of houd hij mij voor de gek :p

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het verschil tussen groente en fruit is tamelijk vaag. Men is het er bijvoorbeeld niet over eens of tomaten en komkommers groente dan wel fruit zijn. Het wordt bekeken vanuit de volgende standpunten: Culinair Tuinbouwkundig Biologisch Cultureel Wortels zijn groente, meloenen fruit, evenals bananen. Ik weet niet wie dat jou verteld heeft, maar volgens mij had hij ze zelf niet allemaal op een rijtje ;)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groente

ja, je word behoorlijk voor de gek gehouden, je kan het beste gewoon aanhouden hoe je ouders het je hebben geleerd..

Ik geloof dat fruit de eetbare vrucht is van een plant boom of struik, en groente een eetbaar deel van een plant boom of struik (zoals de stengel, knol of bladeren). Volgens die redenering is een komkommer dus eigenlijk fruit, en een ananas een groente (het is een hele grote bloemknop) Toegevoegd na 1 minuut: dat wortels fruit zijn, en een banaan kruiden (!?) dat is wel onzin.

Voor zover ik weet zijn wortels nog altijd groente. En meloenen en bananen nog altijd fruit. Er wordt wel vaker verwarring gemaakt tussen groente en fruit, bijvoorbeeld met tomaten. De ene zegt dat een tomaat tot de groentes behoort, en de ander beweert dat de tomaat juist een fruitsoort is. Meestal wordt gekeken naar welk deel van een plant iets is. Fruit is altijd de vrucht van een plant, zoals een aardbei. De groente die je eet kan ook een ander deel zijn, bijvoorbeeld de wortel, knol, stengel of het blad. Daarbij kan je fruit ook altijd rauw eten, maar groente niet altijd. Tomaat en komkommer zijn uitzonderingen. Je zou denken dat dit fruit is, omdat het vruchten zijn. Maar dat is niet zo, tomaat en komkommer behoren tot de groente. Dat zijn uitzonderingen op de regel. Hopelijk heb je hier iets aan ;)

zoals zo vaak zijn ook deze 2 categorieën niet 100% te definiëren. er zijn overlappingen. ikzelf ga er altijd van uit, dat producten die als vruchtbeginselen zijn gegroeid (dus het resultaat van de voortplanting van de betreffende plant), moeten worden beschouwd als fruit en dat alle andere eetbare onderdelen van de plant moeten worden beschouwd als groente. maar dat klopt niet helemaal, denk aan tomaten en komkommers. de scheidslijn is niet volledig recht. het zij zo. ik laat het me daarom niet minder goed smaken.

Een banaan is idd een kruid.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_%28fruit%29

Fruit zijn de (uitgegroeide) vruchtbeginselen van bomen, struiken en planten. Dus appels, peren en ook tomaten vallen daar onder. Groenten is het overige, daar kun je weer onderscheid in maken tussen knollen (aardappels, peen) en bladgroenten (kool, sla e.d.).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100