Waarom is witbrood goedkoper dan volkorenbrood?

Wit en volkorenbrood zijn even zwaar. De vezels die vrijkomen bij het bereiden van meel voor witbrood zijn nauwelijks geld waard (een zak met alleen maar vezels zijn voor een paar cent te koop).
En ten slotte kost het ook nog eens extra werk om alle vezels er netjes af te halen.

Toch is witbrood stukken goedkoper, hoe kan dit?

Hetzelfde is het geval bij witte en bruine rijst.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Volkorenbrood moet ongeveer 25% langer bakken en dat kost dus veel meer energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat is (in ieder geval een stukje van) de oplossing. Dank je wel! Maar hoe zit het dan bij witte rijst en bruine rijst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruine rijst wordt over de hele wereld gezien nauwelijks gegeten vooral in de armere landen wordt het als zeer armoedig gezien. Daarom is de afzet van bruine rijst gering t.o.v. witte en alles wat betrekkelijk zeldzaam is is altijd duurder; het moet allemaal apart to.v. de bulk.

Andere antwoorden (5)

Omdat er veel meer bruin brood, en volkorenbrood wordt gegeten! Commercieel niet dom dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee bewijs je dat de kostprijs helemaal niet de prijs is van het product...

En een ander facet is dit: toen de gulden er was, kostte alles 9,99 en 14,99 en nu is er de Euro en het kost nog steeds 9,99 en 14,99... Dat kan toch niet, precies een factor 2,17 duurder...

De prijsstelling van producten is (bijna) totale willekeur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thomas Allinson (1858-1918) was een Britse arts. Hij was ervan overtuigd dat je gezondheid verbetert door de juiste lichaamsbeweging en voedingspatroon. In de tijd dat Allinson leefde was witbrood populair onder de rijke bevolking, omdat dit duurder was. Deze arts beweerde echter dat volkorenbrood beter is voor je gezondheid. Daarmee maakte hij een begin aan een ommekeer. Jaren later waren het namelijk de rijken die vooral volkorenbrood aten en was witbrood meer iets voor de arme bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De marktprijs en de kostprijs zijn verschillende dingen.

Het gaat overigens niet alleen om wel of geen vezels, er zitten vaak ook andere dingen in bruin brood die wel meer kosten om het op de juiste manier erin en erop te verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan?
In witbrood zitten meer toegevoegde suikers, en er zitten geen vezels in.Volkoren brood word veel trager opgenomen en is daardoor ook beter.