Hét grote geheim van een lekkere tomatensaus is : een klein schepje suiker erdoor doen. Het haalt alle smaken naar boven, van alle kruiden die je erin doet.
Wat dit effect benadert is een klein worteltje raspen en mee laten koken, als je bijv. geen suiker wilt/mag gebruiken.

En verder hangt het er natuurlijk helemaal vanaf, wat jij lekker vindt : heel kruidig, of heel mild en romig.
Een laurierblaadje erbij is bijv heerlijk, als je er ook champignons indoet, en als je ook verse tomaten gebruikt ( naast een blik tomatenblokjes of tomatenpuree), vind ik verse basilicum-blaadjes(op het aller, allerlaatst, van het vuur af) erdoor roeren heerlij, of verse peterselie.

Het hangt gewoon van m'n bui af, of ik, naast uitjes, ook knoflook en hele fijne paprikablokjes erdoor doe. En of ik er een snuif cayenne-peper doorheen mix, of het houd bij verse peper op m'n bord.

Gedroogde kruiden die lekker zijn : provençaalse of italiaanse kruidenmix, tijm, oregano, bonenkruid ( voorzichtig!!!overheerst gauw), majoraan, en kruidenboter-kruiden.

En je moet het even de tijd geven om lekker te pruttelen : op zo'n sudderplaatje, en dán pas de pasta of de rijst gaan koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat ik altijd doe: blikje tomatenpuree bij een hoeveelheid tomatenketchup doen, kruiden erbij zoals basilicum, peterselie, cajunkruiden of wat er maar in de kast staat. Altijd blijven proeven! Als er meer pit nodig is, peper erbij. Als het te flauw is, zout erbij.

En anders: zoek op Smulweb naar recept tomatensaus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitje en knoflook fruiten, blik tomatenblokjes erin, bouquet garni erbij en afgedekt half uurtje zacht laten pruttelen. Op smaak brengen met peper en zout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ui stoven en lichtjes laten bruinen.
Ongeveer 1/2 liter water toevoegen en aan de kook brengen.
1 bouillonblokje bijvoegen en daarna een doosje tomatenpuree aan toe voegen.

Dan indien saus niet dik genoeg is,op dikte brengen met een lepel aardappelbloem welke je eerst in een glas koud water hebt gedaan .
Goed roeren,en wanneer de saus terug lichtjes begint te koken ,is deze klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 uien. 2 wortels. 4 stengels bleekselderij. Groente snijden en bakken in olie met teentje knoflook en verse salie. Twee blikjes tomatenblokjes toevoegen. Nu liter groentebouilion toevoegen. Thijm en rozemarijn toevoegen. Uur of twee laten pruttelen tot alle vocht is opgenomen. Bellisima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pel en snipper 1 teen knoflook en 1 ui. Verhit een scheut olijfolie in een braadpan en bak de ui en knof zachtjes, dus niet te hard omdat verbrande knoflook niet lekker is . Dit gebeurt nl. snel omdat hij zo fijn gesnipperd is.
Het gaat nu al lekker ruiken.
Voeg een theel. oregano,een theel. gedroogde basilicum en een takje tijm toe en bak dit een paar tellen mee.
Doe er nu de inhoud van 2 blikken tomaten bij met het sap
en laat ze lekker meepruttelen. Voeg een mespunt suiker toe en 1 eetl. rode balsamicoazijn.
Laat nu alles een half uurtje op klein vuur pruttelen.
Het mag ook langer, maar dan moet je wel in de gaten houden dat de saus niet te dik wordt.
Je kunt dan evtl. wat water of rode wijn erbij doen.
Zijn de tomaten niet helemaal kapot gekookt, dan kan je ze met een vork nog war fijn prakken.
Maak op smaak met vers gemalen peper en zout.
Als je het lekker vindt kan je er nog een scheutje goede olijfolie door doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor een pittige saus; 1 rood pepertje erbij laten meepruttelen.
amc
12 jaar geleden
Simpele Bolognese voor 4

* 400 gr rundergehakt
* 2 uien, gesnipperd
* 1 pak gezeefde tomaat (500 gr)
* 1 grote teen knoflook
* 1/2 bouillonblokje
* veel olijfolie
* 1/2 tl suiker
* zout en peper naar smaak

Doe wat olijfolie in de pan en bak het rundergehakt op hoog vuur. Als je gehakt drijft in het vet, giet je hier wat van af. Doe er de ui bij zodra het gehakt bruin is en fruit glazig. Doe het pak tomaat erbij en roer goed door. Verkruimel het bouillonblokje erboven en doe er de suiker bij (hoeveelheid hangt een beetje af van de zurigheid van je tomaat).

Zodra de pasta (uiteraard als je dat de bedoeling was) bijna klaar is (dus ± 3 minuten voor het einde) pers je de knoflook erdoor en doe je er zout en peper naar smaak door. Giet de pasta af, olie in de pan doen en goed husselen. Daarna pasta op voorverwarmde borden doen, saus erover en afmaken met een lekkere hoeveelheid Parmezaanse kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee gouden tips voor een niet zure tomaten saus is je tomatenpuree even in een pannetje mee te bakken en een beetje curry toevoegen bij de saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geheim van lekkere tomatensaus is tijd. Neem de tijd ervoor. Laat de smaken lekker doortrekken. Begin met een uitje die je op laag vuur aan fruit in wat olijfolie. Dan voeg je blokjes winterpeen toe. Die laat je ook op laag vuur lekker zacht worden. Eventueel een courgette in blokjes. Daarna tomatenpuree toevoegen en die ook weer langzaam mee laten bakken. Als je tomatenpuree te kort mee bakt blijft hij zuur en dat is niet lekker! Voeg wat verse Italiaanse kruiden toe zoals basilicum, oregano enz. Zout naar smaak.
Daarna een blik tomatenblokjes op sap (gezeefd) en een pakje gezeefde tomaten. Blijven proeven. Dit lekker laten pruttelen op laag vuur en het liefst even laten staan zodat de smaken in kunnen trekken.