Ja, je kunt courgette prima rauw eten. Voor een salade bijvoorbeeld.
Het is nog gezonder ook: alle vitamines en mineralen blijven bewaard als je deze groente niet verhit.

Toegevoegd na 3 uur:
"Nuttige" tip van AMC:
Je moet er wel wat smaak aan toevoegen, want hij is relatief flauw en heeft vrijwel geen eigen smaak. Laat wel het schilletje erom omdat hierin de meeste goede voedingsstoffen zitten…meer dan in het vruchtvlees alleen.
SimonV
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Courgette kan je heel goed rauw verwerken en eten. Je moet er alleen wel wat smaak aan toevoegen, want hij is relatief flauw en heeft vrijwel geen eigen smaak. Laat wel het schilletje erom omdat hierin de meeste goede voedingsstoffen zitten...meer dan in het vruchtvlees alleen. Als salade is hij rauw het lekkerst. Maak eens een lekkere dressing van balsamico, olijfolie, knoflook, zout en vers gemalen peper. Schaaf met de kaasschaaf plakjes of slierten van de courgette en doe ze samen met halve kers- of trostomaatjes in een kom...giet de dressing erover, meng het door elkaar en laat afgedekt een uurtje lekker intrekken. Het is ook heel lekker om er vlak voor het opdienen nog een flinke hand rucolablaadjes aan toe te voegen en geroosterde pijnboompitjes zijn helemaal goed hierbij! Uiteraard kan je er van alles aan toevoegen omdat courgette heel smaakneutraal is. Toegevoegd na 14 minuten:
Het is ook heerlijk om er feta aan toe te voegen en uiteraard verse tuinkruiden. Je kunt hem ook net als carpaggio, op een schaal uitspreiden. I.p.v. plakken vlees leg je dan dunne, in de lengte geschaafde plakken courgette verspreid neer. Doe in de keukenmachine een mengsel van olijfolie, citroensap, honing, mosterd, tuinkruiden als bijv. basilicum, peterselie, bieslook en verse knoflook. Laat alles even draaien en kruid met peper en zout.
Verdeel over de cougette dan plukjes fetakaas, dunne plakjes/snippers rode ui en giet de dressing erover. Stooi tot slot geroosterde pijnboompitjes erover. Heerlijk met vers knapperig brood! Toegevoegd na 14 minuten:
Het is ook heerlijk om er feta aan toe te voegen en uiteraard verse tuinkruiden. Je kunt hem ook net als carpaggio, op een schaal uitspreiden. I.p.v. plakken vlees leg je dan dunne, in de lengte geschaafde plakken courgette verspreid neer. Doe in de keukenmachine een mengsel van olijfolie, citroensap, honing, mosterd, tuinkruiden als bijv. basilicum, peterselie, bieslook en verse knoflook. Laat alles even draaien en kruid met peper en zout.
Verdeel over de cougette dan plukjes fetakaas, dunne plakjes/snippers rode ui en giet de dressing erover. Stooi tot slot geroosterde pijnboompitjes erover. Heerlijk met vers knapperig brood!
flyingcrow
8 jaar geleden
AMC,wat een lekkere tips!
amc
8 jaar geleden
Een courgette kan je zelfs heel goed rauw eten! Hij is familie van de meloen en de komkommer en heeft een zachte structuur van het vruchtvlees. Zelfs de bloemen van deze plant zijn eetbaar en doen het goed als gefrituurde snack in een tempura deegje. Ik heb zelf courgette in een grote pot geplant en de bloemen zijn heel decoratief! Hij groeit namelijk goed en gemakkelijk in ons landje. Courgette wordt zelfs snotterig als je hem te lang kookt en ziet er dan niet meer uit. Kort wokken of rauw verwerken is het beste en het lekkerste. Ik had al eerder een antwoord op deze vraag gegeven, maar de mods hebben hem als reactie hierboven geplaatst, waarom is mij een raadsel want hij geeft wel degeljk antwoord. Vandaar dat ik toch weer antwoord omdat je misschien niet alle reacties leest. Nog een tip; omdat je de schil er het beste om kunt laten vanwege de waardevolle stoffen die hij bevat, koop je het beste biologische courgette. Reguliere exemplaren worden vaak bespoten en de schil bevat dan vele pesticiden die ondanks wassen niet altijd helemaal weg hoeven te zijn. Haal de pitjes er ook niet uit...zij bevatten juist de goede stof 'polyfenolen'. Dit zijn de antioxidanten die de medicinale werking uitmaken van groenten, fruit, noten en kruiden. Courgette werd dan ook vroeger hierom als medicijn gebruikt...hij is dus heel gezond.
SimonV
8 jaar geleden
Je vraag is of je courgettes rauw kunt eten.
Mijn antwoord is: ja.
Het antwoord van AMC is ook: ja. Dit antwoord mag niet herhaald worden volgens de richtlijnen.
Indien gewenst wil ik mijn antwoord wel verwijderen. Dan kan AMC alsnog een antwoord geven.