Wat is broodverbeteraar?

Ik weet dat broodverbeteraar zorgt voor vitamine c, maar uit wat bestaat broodverbeteraar en wat is het verschil tussen witbrood- en bruinbroodverbeteraar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

Het is een combinatie van stoffen die ervoor zorgt dat het brood goed rijst maar geen scheuren vertoont. Daardoor wordt brood hoger, smeuïger en gewoon lekkerder. De hoofdbestanddelen ervan zijn: vet, emulgator, vitamine C, en gluten. De emulgator (bijvoorbeeld lecithine) is nodig om het vet goed met het water te laten mengen. Ascorbinezuur (vit. C) maakt de gluten (de eiwitten van tarwe) sterker. In bruin brood zitten ook vezelrijke onderdelen van tarwe, dus die zijn lastiger te mengen dan het geraffineerde meel voor wit brood. Aan wit brood is vaak ook wat melk toegevoegd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd maar hopen dat het vet niet vooral uit transvetzuren bestaat... Daarom gebruik ik zelf liever een beetje roomboter en vitamine C. Smaakt nog lekker ook. +1

Andere antwoorden (2)

Broodverbeteraar is een term die wordt gebruikt voor uiteenlopende ingrediënten van brood maar niet voor de basis-ingrediënten meel, water, gist en zelden voor basis-ingrediënt zout.

Broodverbeteraar zorgt niet voor vitamine C, dat kun je in het algemeen niet zeggen.
Alleen ascorbinezuur (vitamine C). Hobbybakkers doen soms één of twee fijngemaakte vitaminepillen door het deeg.

Maar er zijn nog veel meer broodverbeteraars.

Lees verder in de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, hoewel ik ascorbinezuur gewoon per kilo insla in poedervorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Nee, een broodverbeteraar zorgt niet per defenitie voor vitamine C. Dit gebeurd alleen als daadwerkelijk vitamine C wordt toegevoegd.