Waarom worden mijn pannekoeken vaak matzers?

Als ik pannenkoeken bak worden de eerste exemplaren altijd veel te stijf en krokant, een beetje als matzers. Hoe komt dit? Is mijn beslag dan te dik? bak ik ze te heet of juist niet heet genoeg?

Ik bak ze trouwens wel in een beetje olie, omdat waar ik woon (Zuid-Korea) enkel zoute boter te koop is. Heeft het soms hier mee te maken?

Vanaf de derde of vierde pannenkoek (wanneer ik soms een beetje water bij het beslag gedaan heb, wat heb geexpirimenteerd met gas wat hoger en/of lager) worden het wel mooie pannenkoeken.

Ik bak behoorlijk vaak pannenkoeken, en toch gaan het elke keer weer mis.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bakt ze te lang waarschijnlijk. Dat gebeurt mij als ik niet opsta te letten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik gebruik 1l melk, 500gr bloem, 2 eieren voor het beslag. Of ik ze nu bak in boter of olie maakt geen verschil. Ik keer de pannenkoek pas om als de bovenkant net droog is. De eerste mislukt bij mij heel vaak omdat deze te zompig is :-) Dan is de pan nog niet heet genoeg. Te hard en krokant heb ik nog nooit gehad...wel verkoold lol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olie kan veel heter worden dan boter , mogelijk koelt de pan wat af na de tweede ?!?! Gebruik toch eens licht gezouten boter !? Of begin wat sneller zodat de pan niet zo heet wordt .doe een test :). A met de boter , B met iedere keer met de olie op tijd een mini pannenkoek te maken als temperatuur test . Zo als bij vlees bakken een knoflook teen in de pan qua de kleur aangeeft van nu is de pan heet genoeg om mijn mooie biefstuk dicht te schroeien . Hier dus anders om maar dan geen knoflook maar wat beslag . :) of je moet een knoflook pannen koek willen . Nee bij vlees moet de pan veel heter dan bij een pannen koek
bamibal
10 jaar geleden
Gebruik je wel tarwebloem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de reactie van Klapperkort klopt denk ik. Heb dit zelf ook vaak gehad.
In het begin is de olie inderdaad heter dan na een pannenkoek of 3 (en zit er vaak ook meer olie in de pan dan later). Als je iets minder lang wacht met het beslag in de pan doen, moet dit al een stuk schelen.
eet smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je te weinig eieren in het beslag doet, worden het ook harde koeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik maak mijn beslag altijd een beetje op de gok, maar er gaan wel altijd 2 of 3 eieren in. Zoute boter zie ik voor zoete pannenkoeken niet zo zitten, maar als ik weer eens hartige pannenkoeken ga maken zal ik dat eens proberen. Als ik Heervoldemorts reactie lees kan het ook wel eens zo zijn dat ik ze gewoon té gaar wil hebben en misschien wel iets te lang wacht voor het omdraaien. Misschien heb ik gewoon telkens 3 pannenkoeken nodig om het 'fingerspitzengefühl' weer terug te krijgen :)

Het beste antwoord

ik ga er van uit dat je beslag te dik is ,
je geeft zelf aan als dat je er een paar hebt gebakken dat je er wat water bij doet ze dan wel mooi en goed zijn
weet niet hoeveel meel en melk gebruikt maar misschien heb je hier iets aan
500 gram bloem of tarwebloem
1 liter melk
2 a 3 eieren
wat zout
boter of olie
Doe de bloem in een kom, voeg wat zout toe, maak in het midden een kuiltje,
laat hierin de los geklopte eieren glijden en begin, vanuit het midden, de bloem met de eieren te vermengen.
Voeg dan een gedeelte van de melk toe, roer alles tot een glad beslag zonder klontjes. Roer dan de overige melk er doorheen.
laat telkens wat boter of olie in de koekepan goed heet worden.
giet hierin een gedeelte van het beslag. Laat dit bij een middelmatig vuurtje bakken.
Keer de pannenkoek, zodra de bovenzijde droog is.
hoop dat het je helpt om mooie en goede pannenkoeken te bakken