Magnum: "Nicht für Deutschland"???

Waarom staat er op de achterkant van de verpakking van een magnum ijsje onder het recycle-teken: "Nicht für Deutschland"? Deze zin kan ik niet bij een logisch antwoord plaatsen. Daarom vraag ik jullie hulp.
Heeft iemand enig idee waarom dat er staat.

(http://www.unicornpresents.com/magnum/3.jpg (Onderaan in het midden) Hier zie je niet goed dat het er staat, maar het staat er toch. Is gwn als een soort "bewijs".)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het staat precies onder het "Grüne Punkt" logo.

"Het ‘Grüne Punkt’ logo betekent dat de producent van de verpakking bijdraagt aan de kosten van afvalscheiding- en het recyclingsysteem ‘Grüne Punkt’. Het logo is van oorsprong Duits en is in acht Europese landen in gebruik, maar niet in Nederland."
http://www.groeneofferte.nl/kennisbank/recycling

"Der Grüne Punkt maakt deel uit van een Duitse wet, de Verpackungsverordnung. Deze stelt dat de producent verantwoordelijk is voor de terugname van de verpakkingen waarin zijn producten zitten. Andere Europese landen, waaronder België, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Portugal, Spanje en Zweden, hebben een soortgelijk systeem opgezet. Kijk voor meer info op de Duitse website www.gruener-punkt.de"
http://www.milieucentraal.nl/themas/keurmerken-labels-en-logos/verpakkingssymbolen

Het is duidelijk dat het "Grüne Punkt" logo geldt voor alle landen waar Unilever de Magnum verkoopt, behalve Duitsland. De reden kan zijn dat er een ontheffing is, maar het kan ook zo zijn, dat de regels in Duitsland i.v.m. de strenge wetgeving (de Verpackungsverordnung uit 1991) juist veel strenger zijn. In beide gevallen zou een Grüne Punkt logo verwarrend kunnen zijn.

Unilever zal als volgt redeneren: consumenten (in Duitsland) vinden het een beetje onzin om een logo te zien, waarmee een fabrikant goede sier maakt, terwijl de vermelding van dat logo volstrekt overbodig is, omdat het allemaal al wettelijk geregeld is. (als eieren uit legbatterijken niet meer verkocht mogen worden, dan is het ook ietwat koddig om op de verpakking te zetten, dat het scharreleieren zijn). Unilever wil dus, ook in Duitsland serieus genomen worden door de consument. Aparte verpakkingen maken voor Duitsland zal te duur zijn, en daarom kiest men voor een bijna overbodige, maar wel correcte vermelding.

"Een verdere belangrijke wijziging binnen de Duitse VerpackV is het wegvallen van de zogenoemde kenmerkingsplicht, die overigens in Nederland ook niet bestaat. Producenten zijn niet meer verplicht om het logo van een duaal systeem, zoals de Grüner Punkt, op hun verpakkingen te plaatsen. Het logo Der Grüne Punkt wordt in 25 andere Europese landen nog wel als financierings- en participatieteken gebruikt."

http://www.dnhk.org/nl/dienstleistungsangebot2/foerdermittelberatung0/de-duitse-verpackungsverordnung-verpackv/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.

Andere antwoorden (1)

Magnum is een merk van Ola.
De Duitse naam voor Ola is Langnese.

Ola mag dus niet in Duitsland verkocht worden.