hoe komt het dat min brood, gebakken in de broodbakmachine, vanboven openbarst ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
3.5K
fremar
8 jaar geleden
Heb je dit bij alle soorten brood of enkel bij een soort ?
ev wat minder gist...brood rijst te vlug...

Antwoorden (2)

Omdat het daar de ruimte heeft en aan de zijkanten niet meer gesteund wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat het brood tijdens het bakken is ingezakt en dat ziet er uit alsof er een krater inzit.
Daarvoor kunnen meerdere oorzaken zijn;
Je hebt teveel vocht gebruikt en hierdoor gaat het brood te snel rijzen en is de gist al uitgewerkt terwijl het brood nog niet klaar was met bakken. De gist is meestal al over zijn hoogtepunt heen, voor het gebakken wordt. Het brood zal dan inzakken.
Je kan ook teveel suiker hebben gebruikt. De suiker werkt als voeding voor de gist en die zal te snel gaan werken. Hij is vaak al uitgewerkt tijdens de rijstijd voor het brood gebakken wordt.
Het kan ook zijn dat je het brood te lang in de machine hebt laten zitten na het bakken.

Meet altijd nauwkeurig de ingrediënten af. Gebruik iets minder water als je je bij dit brood precies hieraan gehouden hebt of voeg er een lepel bloem aan toe.
Rijst het te hard zodat het tegen de deksel aankomt, dan kan je wat minder gist, meel, vit.C of vocht gebruiken en iets meer zout toevoegen.

Let er ook op dat de broodbakmachine niet te koud stond opgesteld en dat de ingrediënten altijd op kamertemperatuur zijn. Zet alles dus al van tevoren vast klaar zodat er niets te koud is.

Tenslotte; Pas door te proberen en vaker te bakken, kom je erachter waar het precies aan lag. Juist bij bakken is het essentieel dat de basis altijd aangehouden wordt....precies afwegen/afmeten en de juiste temperatuur van de ingrediënten!
amc