Hoe maak ik kippenpoten smakelijk klaar?

Omdat mijn man er zo van houdt bak of braad ik vaak kippenpoten. Ik doe er van alles op en het vel smaakt dan heel lekker. Maar het vlees eronder vind ik persoonlijk niks aan, want al die lekkere smaakjes komen niet verder dan het vel. Hoe maak ik het vlees nu óók lekker?

14 jaar geleden
in: Koken
15.6K

Het beste antwoord

Kippenpoten...heeerlijk! Ik hou ervan.

Zondag, omdat je al weet hoe je je kippenpoten smakelijk kan voorbereiden, geef ik je alleen een hint als antwoord op je vraag.

Bij het voorbereiden van je kippenpoten scherf je ze aan beide kanten. (ja met vel en alles). En je laat ze dan staan in je heerlijke mengsel (30 min) en je bak of braad ze later zoals je altijd hebt gedaan. Het verschil is nu dat het vlees ook die heerlijke smaak heeft.

Stuur me een of twee van die poten waneer je klaar bent middels e-mail! :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Koop een betere kwaliteit kip.Mais kippen of een franse Bresse kip smaakt natuurlijk veel beter dan de stapelkippen.
Marineer de poten met een mengsel van : zout, knoflook, beetje sambal badjak, paar korreltjes suiker beetje whisky dit met elkaar mengen,en daarna een beetje olie er door mengen. lLaat dit een uur of twee marineren en gril de poten dan onder voortdurend inwrijven met een penseel met de overgebleven marinade,,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad minstens twee uur in de marinade.

Ook eens proberen als je een heteluchtoven hebt; niet aanbraden maar op 200 graden gaar braden in de oven en een ovenschaal.

Ovenschaal of bakblik invetten, kip erop en wachten totdat de kip mooi bruin en gaar is. (45 min.) Geeft je een krokant vel en een minder vette kip.

Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Braadzak, als je dat niet kent, doe die ontdekking... Zie op het net de recepten, het is totaal anders... Dus braadzak-poten... Heerlijk...

1 uur in de oven, geen omkijken naar en klaar is kees...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou ook kunnen overwegen het vel eraf te halen en dan de kruiden die je nu gebruikt op het vlees direct te doen.
Zo doen wij het tegenwoordig (deels ook omdat het vel de meeste calorieën bevat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een marinade maakt, kan je die het beste met de poten in een plastic zak doen, even flink kneden en een tijdje goed in laten trekken in de ijskast.

Citoensap, olijfolie, knoflook en kruiden is een erg lekkere combinatie. Jamie Oliver doet het zo, en dat werkt heel erg goed.

Wel de pootjes goed droogdeppen voordat ze de oven ingaan. Succes!

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heel goed werkt: het vel op verschillende plaatsen met een scherp mesje een klein stukje (zo klein mogelijk) insnijden, en er dan bijvoorbeeld plakjes knoflook, naaldjes (verse) rozemarijn en/of takjes tijm onder te stoppen.

Je kunt ook op één of twee plaatsen het vel net ver genoeg opensnijden om er een vinger onder te krijgen. Met één vinger kun je dan het vel rondom een stuk lostrekken en vervolgens het kruidenmengsel dat je aan de buitenkant gebruikt ook ónder het vel wrijven.

Om een hele kip een lekkere smaak te geven: vullen met een hele citroen die je op veel plekken hebt ingeprikt en een bosje Italiaanse kruiden of gewoon een flinke bos tijm. Gewoon erin frotten. Op het vel hoeft dan niets meer dan olijfolie, versgemalen zwarte peper en eventueel wat zout. Goed erin wrijven.

Dan braden in de oven. Een kwart van de tijd op de linkerzij, en kwart van de tijd op de rechterzij, tot slot de resterende tijd op de rug. Af en toe (het handigst is wanneer je hem toch al draait) het braadvocht eroverheen scheppen. Resultaat is een supermalse (door het zuur van de citroen) en smakelijke (door de kruiden) kip.

In alle gevallen geldt: een biologische kip of mínstens scharrelkip is echt veel smaakvoller dan de 'gewone' plofkip. Dat is duurder, maar je krijgt er ook echt wat voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf wel eens doe is een sneetje in het vel maken en een stukje in het vlees zelf. Dan doe ik olijfolie met kruiden naar smaak in een pan. Eerst roer ik de olijfolie en kruiden door elkaar. Vervolgens laat je de kippenpoten 60 minuten in de pan liggen. Dan trekt het kruidige mengsel van olijfolie in het vlees.
Het is wel belangrijk dat de kippepoten goed zijn ontdooit.
Pan met nog een klein beetje olijfolie eerst voorverhitten, en als laatste de kippenpoten in de pan braden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou om te beginnen geen plofkip kopen, maar een diervriendelijker variant. Dan het vel eraf stropen en even aanbakken in olijfolie met wat zout en peper. Afblussen met een scheut (verse) jus d'orange en partjes appel erbij (1/2 appel per poot). Een uurtje zachtjes laten pruttelen met de deksel erop.