Koolsalade maken.

Het lukt me wel om lekkere koolsalade te maken, maar een van de ingrediënten bij mij is suiker, niet veel maar toch wil ik daar vanaf echter zonder is de salade niet lekker. Weet iemand een goed alternatief, is er bv een zoetige olijfolie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als een lekker recept. Kun je het hier plaatsen?

Het beste antwoord

Ik doe er nooit suiker in en iedereen vindt mijn koolsalades heerlijk.
Alsik wittekoolsalade maak doe ik de rauwe kool in een kom en strooi er wat zout over dat ik erdoor kneed. Dan wordt hij iets minder hard en droog. Ik haal met een vork rode paprikasalade uit een glas en die dit door de kool samen met een paar lepels van het inmaakvocht. Maal er nog wat peper over en meng alles nog eens door. Even laten intrekken in de koelkast en klaar!

Bij rodekoolsalade doe ik hetzelfde in het begin. Kneden met zout en doe dan enkele lepels witte wijnazijn, enkele lepels balsamico, 1 lepeltje honing mosterd en wat honing in een pannetje en verwarm dit tot het kookt. Ik giet het dan over de kool en meng er dan blokjes appel, een scheutje port, wat olijfolie en een handvol noten doorheen. Lekker laten intrekken en kort voor het serveren in thee geweekte rozijnen erdoor en nog wat olijfolie.
Je kunt ook de rozijnen in wat port weken en dit in een schaaltje in de magnetron verwarmen. Laten staan tot kort voor het serveren.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

gaat het om smaak of om het ongezond?
Je kunt er dan ook iets vloeibare zoetstof in doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het gaat om het (on)gezonde, smaak met suiker is prima !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou ik het eens met vl. zoetstof van natrena proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar zijn ook al eindeloze discussies over of dit nu "wel-of-niet" gezond is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de hoeveelheid wat je in die koolsalade doet kan in ieder geval geen kwaad
Jazeker gebruik stevia,

Pas op dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig gebruikt want het is 200 keer zo zoet als suiker.

Stevia is een natuurlijk zoetmiddel en word in Japan al meer dan 20 jaar gebruikt als zoetmiddel voor frisdranken.

Hier kun je het alleen kopen als "uitwendig" middel. Dit omdat de suikerindustrie de zaak tegenhoud.
Terwijl je het gewoon als zoetmiddel in je dranken en overal in kan gebruiken.
Ik koop het via internet, want daar is de betere te krijgen

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds kort (een maand of twee, geloof ik) mag het ook als zoetstof op de markt gebracht worden.
Zie www.stevianederland.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat trouwens gewoon bij mij in de tuin sinds vorig jaar, en het is na de strenge winter weer helemaal opgekomen!
+ Dus!
Misschien kun je vloeibare honing als zoetstof gebruiken ,en ik heb in het Jumboblad gelezen dat men ook wel gembervocht / sap gebruikt om te zoeten. Succes ermee.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing is een goed alternatief lijkt me, net als gember, maar dat is ook nog wat scherp.
suiker als in kristalsuiker neem ik aan. honing is idd een alternatief maar je kunt natuurlijk ook gewoon zoete groenten of fruit gebruiken. mandarijn of sinaasappel bijvoorbeeld. hoef je evt ook geen azijn meer te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met sesamolie uit. Ik vindt dit een enorme smaakmaker en het is zo sterk van smaak dat je het gelijk terug proeft. De nootachtige smaak van de olie heeft volgens mij geen zoet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kool salade maak doe ik er azijn, olie, kerriepoeder, peper, ketoembar, gemberpoeder, geconfijte gember, beetje mayonaise paprika stukjes, ananas stukjes en als ik het wat zoeter wil hebben kun je i.p.v. suiker een paar druppeltjes natrena in doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geraspte worteltjes en wat rozijntjes erdoor maakt het al wat zoetig..en erg lekker!