Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn tomatensoep romig?

De vraag zegt 't al: wat moet ik in mijn recept toevoegen / heeft iemand een compleet recept waardoor de soep romig wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat bij mij altijd goed in de smaak valt;

Verwarm wat olijfolie in de soeppan en bak hierin een fijngesnipperde ui en 1 teentje knoflook.
Ong. 3 min. en let op dat het niet te hard gaat en alles te bruin wordt.
Doe er dan 1 kg. ontvelde, in vieren gesneden pomodoro tomaten bij en bak deze ca. 2 min. mee.
Doe er dan 1¼ l. bouillon bij en laat alles een kwartiertje op niet te hoog vuur koken.
Roer in een kommetje 1 bekertje zure room met 1 volle theel. maizena aan en roer deze door de soep als deze niet meer op het vuur staat.
Zet de staafmixer erin en pureer de soep.
Breng op smaak met versgemalen peper en zout en roer er 2 eetl. fijngesneden basilicum erdoor.
Garneer de soep met blaadjes basilicum.
Erg lekker met ciabatta en tapenade met olijven bijv.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik krijg er meteen trek in! +

Andere antwoorden (11)

Creme freche.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheutje ongeslagen slagroom, of koffieroom.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpelweg een scheutje koffiemelk er bij en je soep is romig. Het hoeft niet eens koffieroom te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee, waarom staat mijn antwoord opeens bij reacties?
als je creme fraise gebruikt krijg je ook een zure smaak erbij, gewone koffie room, of ongezoet / ongeslagen (slag)room kan ook, ik wou dit ook doen,pakte in de supermarkt toen `slagroom` uit de koeling maar dit bleek dus al gezoet te zijn, dus kijk goed op de verpakking, soms word ongezoete slagroom als `room`benoemd, .. ik heb er in ieder geval toen wat van geleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Aardbeienroom? Is niet zuur maar zoet. Dat lijkt me niet lekker in tomatensoep...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
creme frais of hoe je het ook maar schrijft, frans voor zure room..
moeilijk he begrijpen?
Amadea
12 jaar geleden
Acht minuten eerder was in het eerste antwoord al de juiste spelling gebruikt. Jij geeft meer reactie op de eerste twee antwoorden, dan dat je een nieuw antwoord geeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crème fraiche
Amadea
12 jaar geleden
Doe mij maar crème fraiche, die van Mriek. 'k Was in de war gebracht door eerdere antwoorden van HansBrinker waarin hij deed vermoeden een talenwonder te zijn. Niet helemaal, dus... ;-$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vul het antwoord aan en dat je goed in de winkel moet kijken anders krijgt de vragensteller nog het niet verwachte resultaat, sorry hoor als ik niet goed frans kan?! altijd moet men de pik op mij hebben als ik een poging doe om iets aan tevullen/ tip geven?
dankjewel alsjeblieft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeg ingrid dat laatste slaat nergens op... Wat er eigenlijk bedoeld word is dat aanvullingen op eerder gegeven vragen bij de reacties van die vra zelf horen en niet in een nieuw antwoord... Ookal vond ik je aanvullen wel waardevol!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een + gegeven omdat ik het een waardevol antwoord vind, maar misschien dat je idd een heftig reageert? (altijd moet men de pik hebben op jou?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullen en tips hebben is prima, maar dat hoort in reacties thuis, niet in een afzonderlijk antwoord dat geen *antwoord* toevoegt.
als allerlaatste een klontje (room)boter er door roeren helpt ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mascarpone is ook een optie, is erg lekker in de tomatensoep
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roomkaas zoal philadelphia is ook een optie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Romig e/o gebonden bereik je door:
Een lepel bloem vermengen met wat melk e/o room
tot een slap papje, daarna toevoegen aan de soep, in het
begin stadia, dus de bouillon mag niet te heet zijn, daar
het sausje nog moet garen voordat het romig wordt, en
gaat binden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zelf gebruik ook slagroom (ongezoet) alleen klop ik
deze wel eerst een beetje lobbig, dus niet helemaal
opkloppen maar wel een beetje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gebruikten wel eens kokosmelk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anderhalf theelepeltje maizena door een bekertje (125 ml) crème fraîche roeren (in de link staat zure room maar dit gaat schiften in warme gerechten), en dit aan de soep toevoegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Je moet zure room ook pas toevoegen als de soep van het vuur staat, dan schift het niet en het hoéft niet mee te koken. Soms wordt het pas als lepel erop geschept als de soep al in het bord ligt. (wel zonder maizena dan hè in dit geval)
Ook heel lekker en een stuk magerder: een schep Griekse of Turkse yoghurt. Eventueel met wat gepureerde kruiden (bijv. basilicum of peterselie). Doe dit wel pas bij het serveren in de kom of het bord, anders gaat het schiften.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding