Kan ik appeltaartdeeg maken met vloeibare bakboter?

Ik ben vergeten een pakje roomboter te kopen, kan ik nu de deeg met vloeibare boter maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.4K

Het beste antwoord

Niet alle soorten bakboter zijn er geschikt voor. Heb je die van Blue Band dan zit er roomboter doorheen en het staat ook op de fles dat die geschikt is voor in gebak. Kijk dus even of het op de fles staat, dan weet je of die geschkt is.
Croma is bijv. niet lekker en zo zijn er nog meerdere alleen geschikt voor vlees. Die zijn erg vet en hebben in gebak geen lekkere smaak. Je krijgt er ook geen luchtig deeg van.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, kan wel, niet schadelijk ofzo. De meningen over het gebruik er van, verschillen nogal:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=1117298
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is te dun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor hoeveel boter je moet gebruiken kan je zien op de zijkant van de fles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel maar er is een kans dat je een beetje klef deeg krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Boter voor deeg moet niet vloeibaar zijn maar romig-zacht.
Wel kun je prima bakboter in vaste vorm gebruiken, Becel is heel geschikt. Croma beter niet doen.
Dat is ook minder calorierijk dan roomboter.
Maar is er in de buurt geen super meer open?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dat kan. kan wel zijn dat het deeg iets natter is dan kun je op gevoel iets bloem toevoegen om het iets droger te maken.