Nee, het is een suiker die snel opgenomen word in je bloed en een korte energieboost kan geven.
Het word ook wel eens gebruikt bij iemand met diabetes, als die klachten heeft en suiker nodig heeft.
Ritsuka
11 jaar geleden
nee,eerder een geneesmiddel.
Zweedse geleerden hebben bijvoorbeeld een poeder ontwikkeld dat zeer doeltreffend is gebleken voor het snel genezen van open wonden. Het heeft de naam dextranomer gekregen en wordt verkregen uit in water oplosbare druivensuiker in kristalvorm.
Het tijdschrift Parade bericht dat het zoete poeder „het vocht in de wond absorbeert dat de ziektekiemen en verontreinigingen bevat”.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als iemand cholera krijgt verliest hij snel grote hoeveelheden lichaamsvocht, en wel meer dan een liter per uur. Als er niet snel wordt ingegrepen zal hij binnen korte tijd dood zijn. Nu hebben artsen ontdekt dat deze ziekte doeltreffend en eenvoudig bestreden kan worden door de patiënt grote hoeveelheden te laten drinken van een zoutoplossing, gemaakt van gewoon keukenzout en wat druivesuiker, zodat het verloren vocht kan worden vervangen. Toen deze behandeling op 300 patiënten in India werd toegepast, van wie sommigen er zeer slecht aan toe waren, was hun overmatig vochtverlies binnen zes uur gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de benaming ‘Obecalp’ (anagram van placebo) biedt het bedrijf Efficacy Brands, initiatief van Buettner en haar echtgenoot, dextrosepilletjes (druivensuiker) met kersensmaak waarmee ‘ouders hun kinderen kunnen paaien die niet echt een dokter behoeven’.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee absoluut niet een placebo is iets waar niets in zit.Dextro een is D-glucose meestal een in tablet vorm bevat suiker,,voedsel voor spieren ook aan te raden voor suiker patienten om bij zich te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed geantwoord !
Als je het gebruikt vanwege hoofdpijn, buikpijn of somberheid, dan wel ja.

Een placebo is een niet-werkzame stof, die wordt gebruikt om in wetenschappelijke onderzoeken aan te tonen dat een middel echt werkt. Mensen zijn gevoelig voor suggestie en voor het idee dat er "iets gedaan wordt aan hun klachten", en daarnaast zijn er heel veel klachten die vanzelf met de tijd beter worden. Als je dus 100 mensen een nieuw medicijn toedient en ze gaan zich er beter door voelen, weet je niet precies of dit komt door suggestie (het 'placebo-effect') of het normale verloop van de klachten, OF dat echt het middel werkt. Door aan 100 andere mensen een placebo ('neppil') te geven, kun je zien of die eerste 100 mensen echt duidelijk minder klachten hebben dan die 100 mensen die je een placebo geeft.

Een placebo wordt ook wel eens een "suikerpil" genoemd, vooral in engelstalige landen ('sugarpill'). Misschien dat daar je vraag vandaan komt. Druivensuiker is een snelwerkende suiker, die kortdurend energie kan geven. Vooral handig voor sporters en diabetici. Het is dus geen neppil, tenzij je het zelf gebruikt om het placebo-effect op te roepen. Als je er vast in gelooft dat het nemen van druivensuiker je minder angstig maakt, en je neemt daarom druivensuiker vanwege je angsten, dán is het en placebo. Niet vanwege de stof, maar vanwege hoe je het gebruikt. Er zijn mensen die menen dat een halve tablet paracetamol bij hen als slaapmiddel werkt, of mensen die vitamine C gebruiken tegen klachten als misselijkheid of vermoeidheid. In dat geval is het hoogstwaarschijnlijk alleen het placebo-effect dat de werking verklaart, maar dat maakt paracetamol of vitamine C natuurlijk nog niet 'nep', en dat betekent ook niet dat de apotheker die paracetamol verkoopt, eigenlijk placebo's verkoopt.

Druivensuiker heeft wel degelijk een bepaalde werking, hoewel die naar mijn idee vaak overdreven wordt. Je wordt niet ineens minder slaperig of veel fitter als je het neemt, daar zijn echt andere dingen voor nodig. Voor een diabeticus met een (dreigende) hypo kan een snel werkende suiker noodzakelijk zijn, en dán kan het ook grote effecten hebben. Maar bij een gezond iemand is dat effect niet zo spectaculair. Maar goed, dat de werking wat wordt overdreven maakt een middel nog geen placebo. Je maakt alleen wel handig gebruik van het placebo-effect op die manier, omdat het door de suggestie toch een sterker effect kan hebben.