halve grapefruit
cornflakes of porridge (pap)
toast met bacon & eggs (2 gebakken eieren & bacon)
of toast met een kipper (gebakken visje/haring)
met thee met melk en verse orange juice (sinaasappelsap)

eet smakelijk !

Toegevoegd na 2 uur:
hieronder een nóg uitgebreider ontbijt, ook engels maar meer voor het weekend:

Het Engelse ontbijt bestaat uit verschillende ingrediënten die in samenstelling kunnen variëren. De basis van het ontbijt is een beboterde warme toast met een ei, dit kan een roerei, een gepocheerd ei, een spiegelei of een gekookt eitje zijn. Bij de toast en het ei worden nog andere dingen geserveerd als uitgebakken spek, witte bonen in tomatensaus, worstjes, champignons en gebakken tomaat. Ook aardappelpuree kan deel uitmaken van het ontbijt, net als bloedworst. Vaak wordt bij het ontbijt thee gedronken (met melk!).

Een Engels ontbijt (full English breakfast) is een uitgebreid ontbijt zoals men dat in Engeland serveert. Het ontbijt kan in samenstelling variëren, maar gebakken spek en gepocheerd ei of roerei maken er vrijwel altijd deel van uit. Ook black pudding (bloedworst) kan deel uitmaken van een full English breakfast.

Dit ontbijt wordt doorgaans niet iedere dag gegeten, maar voornamelijk in het weekeinde. Veel eetgelegenheden serveren het de hele dag door, en hotels, bed and breakfasts en jeugdherbergen serveren het elke ochtend, vaak als "traditioneel gerecht".

In andere delen van de Britse Eilanden kent men varianten, die dan bijvoorbeeld als Welsh breakfast of Ulster fry worden aangeduid.
Ingrediënten

Ingrediënten die vaak in een Engels ontbijt worden gevonden zijn:

Bacon
Black pudding (bloedworst)
White pudding
Worstjes
Kippers
Gebakken ei
Roerei
Witte bonen in tomatensaus
Toast met boter, jam, marmelade of honing
Muffins of scones
Hash browns (aardappelpannenkoekjes)
Bubble and squeak (opgebakken groentenstamppot)
Gebakken tomaat
Gebakken champignons
Sauzen als tomatenketchup en brown sauce (zoals HP Sauce)

Bij dit ontbijt worden meestal gedronken:

Thee
Koffie
Sinaasappelsap

http://www.leerwiki.nl/Wat_is_een_typisch_Engels_ontbijt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een English Breakfast heeft witte bonen in tomatensaus, worst, toast en gebakken eieren.

er staat een recept op:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/broodgerechten/engels-ontbijt-officieel-full-english-breakfast--11745.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per persoon:

2 sneetjes brood,
2 eieren,
2 kleine worstjes,
2 grote champignons,
2 plakken niet te dun gesneden bacon,
1 blikje witte bonen in tomatensaus,
1 à 2 tmaten,
2 eetl. olijfolie.

Rooster het brood en houd het warm.
Verwarm de witte bonen in tomatensaus, zet de koekenpan op met de olijfolie en bak hierin de worstjes tot ze bruin zijn. Haal ze uit de pan en bak hierin de bacon tot deze iets knapperig is. Bak de tomatenhelften of -plakken en de champignonplakjes even mee.
Bak als laatste de spiegeleieren.
Serveer alles naast elkaar op een verwarmd bord en zet direct op tafel.
Serveer er nog enkele sneetjes toast bij en sinaasappelmarmelade of abrikozenjam.
Hierbij wordt traditioneel meestal zwarte thee met een scheut melk erin gedronken.
amc
11 jaar geleden
English Breakfast - Een klassiek stevig Engels ontbijt.

Ingrediënten voor 1 persoon.

■1 à 2 eieren
■1 à 2 plakken gezouten spek
■1 à 2 kleine worstjes
■100 gr witte bonen in tomatensaus (liefst de Engelse ‘Heinz Baked Beanz’)
■boter of olie
■½ gebakken zwarte pens (optioneel)
■gebakken champignons en gegrilde tomaat (optioneel)
■boterhammen
■vers geperst sinaasappelsap
■confituur

Bereidingswijze:

•Maak eerst toasts van enkele boterhammen: in broodrooster, in oven, onder grill…
•Bak het spek krokant en de worstjes gaar in een pan met al dan niet wat olie.
•Verhit in een andere pan boter en breek er de eieren boven: zorg wel dat de dooiers heel blijven (spiegelei oftewel Sunny side up). Breng op smaak met peper en zout.
•Verwarm de witte bonen in tomatensaus op.
•Schik de spiegeleieren, spek, worstjes en bonen in saus (eventueel de zwarte pens en champignons) op een bord en serveer er beboterde toasts bij.

Serveertips
•Serveer met bruine saus van HP.
•Tijdens het ontbijt wordt er thee of koffie geserveerd.

Kooktips
1.Variatie op spiegeleieren: het mogen ook roereieren of omeletten zijn.
2.Eventueel serveren met wat tomatenketchup.
3.Men kan dit ook eten met gebakken aardappelen in plaats van brood.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://kookrecepten.wordpress.com/2007/07/24/english-breakfast/