Wat is het verschil tussen 'speklap' en 'bacon'?

'speklap' = 'a slice of bacon', maar dat is het eigenlijk niet, nietwaar? Wat is het verschil tussen 'bacon' en 'speklap', want ze smaken natuurlijk anders. Hoe valt dit uit te leggen aan iemand die speklappen niet kent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K
Amadea
10 jaar geleden
Je vertaalt het verkeerd, "pork belly slices'' is veel duidelijker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mijn weten is bacon vooral dunner (1 a 2 mm) gesneden dan een speklap (5 a 10 mm), maar verder hetzelfde.

Antwoorden (3)

Bacon is de engelse benaming voor spek... , het verschil is dus de taal van uitspraak

Toegevoegd na 7 minuten:
In de volksmond misbruiken wij bacon voor spek dat een rook/zout behandeling heeft gehad. Om uit te leggen wat speklappen zijn, zal je het moeten uitleggen dat rauwe vlees geen rook of ander conserverings methode heeft ondergaan.
10 jaar geleden
Speklappen worden gehaald uit het buikspek. Dat is de magerste speksoort. Om rauw te bakken in repen van ong. 100 gr.
Voor bacon worden stukken vlees gesneden van de flanken, de rug of de buik. Vervolgens worden deze geconserveerd door het vlees te drogen, zouten en soms ook te roken. Wordt in dunne plakjes gesneden o.a. als broodbeleg. Gebakken of gerookt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*Speklap is een stuk vlees van de buik gesneden. Buikspek is erg vet. *Ontbijtspek is van buikspek gesneden, gerookt, gezouten en dun gesneden als broodbeleg of met eieren in de pan gebakken bedoeld.
*Bacon is van de flanken/rug/buik gesneden [van het magere deel, zonder de repen vet ertussen].

Ontbijtspek = streaky bacon.

Speklap daar is geen goede vertaling voor, je kunt het uitleggen als "fat porc from the belly of the pig", maar absoluut niet als "streaky bacon". Zoals wij het gebruiken is het onbekend.

Veel Engelsen en Amerikanen vinden ons ontbijtspek [hun streaky bacon] veel te vet en eten dat liever niet.

Antwoord

Het verschil tussen speklap en bacon is veel vet. Bacon heeft een randje vet dat verschrompelt in de koekenpan bij bereiding en speklap bestaat grotendeels uit vet, repen vet tussen dunne stukjes vlees.
Speklap heeft zwoerd, of het is er af gesneden, bacon heeft geen zwoerd, maar een dun randje vet.