Weet iemand een gerecht met eigeel?

Ik heb de eiwitten van een paar eieren in een recept verwerkt. De eigelen heb ik over. Ik zou daar graag iets mee doen. Het liefst iets wat makkelijk en snel is. En waar je niet of nauwelijks andere ingrediënten bij nodig hebt. Want dan heb ik daar weer van over...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roerei?

Het beste antwoord

Je kunt er banketbakkersroom van maken, waarmee je soesjes kan vullen (kant-en klare, of zelf even maken - is niet moeilijk.
Ook taartbodempjes ermee bedekken en dan fruit of vlaaivulling (blik) erop is lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker! Hoe maak je het, die BBR?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
recept van mijn oma:
1/2 l melk (volle - magere en halfvolle wás er toen nog
niet.....)
ruim een half kopje bloem
2 eierdooiers, 1 ei
1/2 kopje suiker
pakje vanillesuiker Klop de eieren en roer ze door de bloem, suiker en vanillesuiker. Vermengen met de melk in pannetje met dikke bodem en roeren tot het kookt. Enige minuten door laten koken. Als het te dik wordt een beetje melk erbij, is het te dun dan wat bloem toevoegen. Af laten koelen (wordt dan nog ietsje dikker!!!) Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snel gerecht, precies wat ik wil. Klinkt erg lekker. Bedankt!

Andere antwoorden (11)

Je kunt er een omeletje van maken, en gewoon direkt van de pan op eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker zelfgemaakte mayonaisse

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.okokorecepten.nl/recept/sauzen/mayonaise/
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip
Rauw eigeel kan afgedekt worden met een laagje olie 2 tot 3 dagen in de koelkast worden bewaard.

Je kunt er Catalaanse crème, een Spaans nagerecht van maken. Ingrediënten voor 6 porties (je kunt natuurlijk ook de helft doen voor 3 porties):
6 eigeel
1 liter volle melk
300 gram suiker
65 gram maïzena
1 kaneelstokje
1 citroenschil
Doe de melk in een pan en voeg er de suiker, de in stukken gesneden citroenschil en het kaneelstokje aan toe. Aan de kook brengen. Daarna de melk door een zeef gieten. Neem ½ glas van de warme melk en los daarin de maïzena op. Zet de pan met de gezeefde melk op een laag vuur, maar hij mag beslist niet koken! Voeg er, al kloppend met een garde, een voor een het eigeel aan toe. Goed opkloppen. Al kloppend het glas melk met de maïzena er aan toevoegen. Laat de melk vooral niet koken, want dan gaat de crème klonteren. Verdeel het verkregen mengsel over zes dessertbakjes, laat ze afkoelen en zet ze minstens een hele nacht in de koelkast. Doe je het korter dan wordt de crème te draderig.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advocaat: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/dranken/advocaat-4144.html
Wat dacht je van kandeel? Dat is een heerlijke drank, die vroeger voor kraamvrouwen gemaakt werd om aan te sterken na de bevalling. Maar ook als je niet zwak bent, mag je er van genieten. Hier komt het recept:

je hebt nodig: 1 fles zoete witte wijn, 2 kruidnagels, 4 eierdooiers, 1/2 theelepel kaneelpoeder, 2 plakjes citroen (met schil), 75 gram witte basterdsuiker

Breng de witte wijn met de kaneel, kruidnagels en de citroenschijfjes in een ruime pan op een laag vuur aan de kook. Klop de eierdooiers in een grote hittebestendige kom met de suiker tot het mengsel bleek, dik en schuimig is. Zeef de wijn en schenk hem al roerend bij de eierdooiers. Zet de kom op een pan met bijna kokend water op een matig hoog vuur (au bain marie) en klop de inhoud tot de kandeel iets dikker wordt, ca 3-5 minuten. Schenk de kandeel in glazen en serveer warm.

Het is in een kwartiertje klaar en daarna lekker smullen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das lang geleden! lekker!!
Je kan zelf pasta maken met bloem en eigeel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er Crème Brulee van maken.

Ingrediënten voor 4 personen:

2 dl melk * 1 vanillestokje * 80 gr kristalsuiker * 5 eidooiers * 2,5 dl slagroom * 4 el rietsuiker

Bereidingswijze

1. De melk met het vanillestokje en 20 gr suiker aan de kook brengen. 2. Klop in een kom de eidooiers met 60 gr suiker los. De hete melk al roerend toevoegen en vervolgens de slagroom erdoor roeren. 3. Vanillestokje opensnijden en de zaadjes eruit schrapen. Vanillezaadjes door het melkmengsel roeren en mengsel in ovenschaaltjes schenken. 4. Oven voorverwarmen op 120ºC. Schaaltjes in braadslede of bakplaat zetten en heet water in braadslede schenken tot iets onder rand van schaaltjes. Crème brulee in midden van oven in ongeveer 40 minuten laten stollen. 5. De grill voorverwarmen op hoogste stand. Op elke crème brulee 1 el rietsuiker strooien en suiker onder grill in enkele minuten laten carameliseren.

Serveertips:

Lekker met een bolletje vanille-ijs.

Toegevoegd na 47 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1152832/Creme-brulee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe er nog een eitje bij voor het eiwit en maak er extra romige wentelteefjes van.

Melk en ei samen loskloppen, boterhammen er even in weken en om en om bakken in hete boter. Tot slot bestrooien met wat suiker/kaneel vermengd.

Of maak er banketbakkersroom van als je toch van plan bent cupcakejes ofzo te bakken en ze hiermee te vullen.

Banketbakkersroom; 2 eierdooiers, 40 gr. suiker, 25 gr. bloem, 2½ dl. melk, vanillestokje of -suiker.
Dooiers + suiker door elkaar roeren,
gezeefde bloem erdoor en met wat van de koude melk gladroeren.
De rest melk met vanillestokje aan de kook brengen, 20 min. laten trekken, stokje verwijderen. Vanillesuiker kan je gewoon aan het eiermengsel toevoegen.
Goed roerend de warme melk aan het eimengsel toevoegen. Roerend opkoken en ca. 4 min. laten doorkoken. De zeer dikke vla nu en dan doorroeren bij het afkoelen om velvorming te voorkomen, of leg er plasticfolie op of bestrooi met wat suiker.
amc
12 jaar geleden
eierdooiers in soepkop en giet er warme en krachtige kip of runderbouillon erover. de soep bind enigzins en krijgt een fijne zachte smaak
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmmm..!
Maak er gehakt mee aan (verder nog wat paneermeel, een scheut ketchup, ketjap, vleeskruiden en eventueel een fijngesnipperd uitje toevoegen) en draai er heerlijke zelfgemaakte gehaktballen van! Lekker bij een stamppot naar keuze of koud in plakjes met wat mosterd op een boterham als lunch. Eventueel kun je ze ook invriezen. Je kunt zo eindeloos variëren, voeg bijvoorbeeld Italiaanse kruiden toe, laat de vleeskruiden en ketjap achterwege en maak de balletjes iets kleiner. Even aanbakken en een pot pastasaus en wat tomaten toevoegen et voila, je hebt een heerlijke basis voor een pastagerecht.

Toegevoegd na 13 uur:
Oh ja, je kunt er ook hamburgers van maken. Vorm het gehakt tot platte schijven, bak ze bruin (laat eventueel een plakje kaas eroverheen smelten als je liever een cheeseburger hebt) en serveer ze met de bijbehorende broodjes, gebakken uienringen, uitgebakken plakjes spek, friet en een frisse salade. Laat iedereen aan tafel zijn eigen broodje klaarmaken. Vooral voor kinderen is dit gegarandeerd een hit, en bovendien een stuk gezonder als MC Donald's.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sabayon. dit is wijncrème met witte wijn en suiker, die je opklopt met eigeel. echt heerlijk. ingrediënten
5 dooiers
3 eierdopjes kristalsuiker
2 eierdopjes witte wijn

bereiding
Doe de eigelen in een steelpannetje en gebruik een halve eierschaal als maatbeker.

Voeg de dopjes kristalsuiker, de witte wijn toe

Klop het koude mengsel met een garde en zet het pannetje vervolgens op een zacht vuur.

Klop het mengsel ononderbroken met de garde tot je een schuimige sabayon krijgt. Werk tijdens het kloppen vanuit de pols (gebruik eventueel een handmixer).

Toegevoegd na 1 minuut:
moet je trouwens direct opeten,is ook heerlijk op pannenkoeken (ev. met ijs) of op ijs of op gestoofde peren. maar dus ook lekker op zich hoor.
12 jaar geleden
je kan aardappelen koken en daar de eigelen gebruiken om puree van te maken