het vlees onder de lendenen van een dier wordt ook wel de haas genoemd. vandaar de benaming haas biefstuk ed.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De haas bestaat uit drie delen: de kop, het middenstuk en de punt. In pricipe zou de ossehaas enige gelijking kunnen hebben met een geslachte haas, die uitgestrekt ligt. Maar dit is denk ik niet de officiele lezing, die mij niet bekend is. In het algemeen is de naam "ossehaas " zoals bij meerdere dieren dit gedeelte "haas " genoemd word. Uitzonderingen daargelaten.

Toegevoegd na 2 dagen:
De alternatieve etymologie van haas is dat het een overdrachtelijk gebruik is van → haas 1 als uiterst gewild gerecht; haas is immers niet een woord uit de anatomie, maar heeft uitsluitend betrekking op vlees, meer specifiek ‘het beste stuk vlees van een slachtdier’, dat meestal uit de lendespieren wordt gehaald. Hiervoor pleit bijv. een uitspraak als een goed stuk Rundvleesch ... smaakt ons zo êel als ... 't fynste Haasje smaken kan [1781; WNT].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag zit ergens halverwege het eten en de taal. Leuk!

Het is zeer verleidelijk om te denken dat het gebruik van het word "haas" voor een stuk vlees dat langwerpig en zacht is, te maken heeft met de vorm van een geslachte haas. Ze lijken inderdaad heel erg op elkaar, kijk de foto's.

Maar de taalkundigen zijn het niet helemaal over eens. Blijkbaar werd zo'n 5-6 eeuwen geleden dit woord al gebruikt om bepaalde lichaamsdelen van de mens of een paard aan te duiden. Het is natuurlijk dan ook de vraag of dit ook een vergelijking was met de vorm van een haas.
Er zijn namelijk andere spieren die naast zijn wetenschappelijke naam, eenmaal uitgebeend en bij de slager tentoongesteld een herkenbare naam krijgen, die vaak verwijst naar de vorm van het spier: de muis, het zadel, pianostuk...
Kijk de link voor een verzameling van mogelijke verklaringen van de naam "haas" voor het stukje vlees uit de rund, het varken of het schaap/lam.

Trouwens, de échte naam van het spier dat wij kennen als haas is 'Psoas major'.