traditioneel vind je in japan een aantal soorten groene thee en dus ook rituelen net zoals het sake ritueel en het eten van sushi.

het serveren van thee geeft de japanner een gevoel van samenhorigheid. dit kan het beste meestal gezien worden in het Matcha ritueel.

maar om ook even terug te komen op bittere groene thee; dit ligt helemaal aan grammage, temperatuur en zettijd net zoals bij koffie. des te langer je iets zet des te bitterder de thee kan worden.

maar om de vraag even in een duidelijk antwoord te kunnen verwoorden het heeft twee functies:

samenhorigheid en het schoonmaken van je smaakpalet.

gyokuro is hiervan een van de meest edele vormen van groene thee.

matcha is hiervan dan weer het poeder van.

senscha is de meest bekende groene thee dit is ook de eerste pluk.

tweede pluk is bancha en derde pluk word meestal gebruikt voor hojicha dit is een geroosterde groene thee.

ik zeg maar zo kanpai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dranken bij Sushi:
Groene thee is de traditionele drank bij sushi. Daarnaast prefereert men Japans bier en sake (warm en koud).

Niet dus, zoals sommigen denken om de smaakpapillen te neutralisseren
Want daartoe wordt na iedere sushi gember gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de sushi drinkt men over het algemeen bittere groene thee, die in Japan gratis wordt geserveerd en evenals gari het doel heeft de smaak te neutraliseren. Tegenwoordig wordt in plaats van thee ook steeds meer bier bij de sushi gedronken. Sake, een Japanse alcoholische drank, wordt soms vooraf gedronken, maar heel erg veel voorkomend is niet omdat sushi voornamelijk uit rijst bestaat en sake ook gebaseerd is op rijst. Japanners zien dit als dubbelop. Overigens drinken Japanners hun sake koud en dus niet warm zoals in het Westen. Koude sake komt de smaak ervan ten goede.

Toegevoegd na 3 minuten:
zoals momopoly al zegt wordt gember ook gebruikt om de smaak te neutraliseren met name bij zuren. Ben benieuwd waarom er dan geen gember thee bij gedronken wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
zoals momopoly al zegt wordt gember ook gebruikt om de smaak te neutraliseren met name bij zuren. Ben benieuwd waarom er dan geen gember thee bij gedronken wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry moet momopoyolo zijn.