Spaghettimaaltijden eet men per uitzondering met de vork in de rechterhand en een lepel in de linker. Men hoort de spaghetti met de vork tegen de lepel op de te draaien en vervolgens de spaghetti van de vork op de lepel te brengen. Bij spaghetti hoort enkel de lepel naar de mond gebracht te worden en dient men volgens de etiquette de spaghetti niet in stukken te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gut, doe je het met slechts een vork, zit je nog verkeerd.... Ik draai de spaghetti gewoon op m'n vork op m'n bord en steek het daarna in m'n mond. Waarvoor heb ik een lepel nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het ook nogal een gedoe, spaghetti is heerlijk maar op zo'n manier hoeft 't voor mij niet meer, gewoon draaien en hup, eten!!
Annswers
13 jaar geleden
DIt is het antwoord op de vraag, de andere antwoorden zijn waardevol in de keuze of je deze etiquette gaat volgen.

Andere antwoorden (13)

Ja, daar kunnen Italianen erg gefrustreerd over raken.

Ik zat ooit met een vriendin in Parijs in een Italiaans restaurant, zij was haar spaghetti aan het snijden, daar kwam de eigenaar aanlopen.
"Oh no, no, no, no... signorina, no"...
Nou, dat was wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is dan een gefrustreerde Parijzenaar. Dat telt niet, die zijn altijd gefrustreerd ;o) Goed antwoord.
Annswers
13 jaar geleden
Leuk antwoord, zie het helemaal voor me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, aan zijn uiterlijk en zijn accent te horen was het echt zo'n leuk Italiaans mannetje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me er iets bij voorstellen.
Niet alleen ongepast, maar ook niet erg handig. Lange slierten rollen een stuk prettiger. Korte kun je eigenlijk alleen maar lepelen.
Wat wel mag: de slierten die niet helemaal opgerold zijn ondersteunen met je vork zodat de tomatensaus niet tegen je kin aan slingert. (snapt iemand wat ik bedoel?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*sssssllllllurppppppp* nee, ik snap niet wat je bedoelt ;)
Ha, die Annswers;

Of de etiquette daar iets over voorschrijft weet ik niet, maar als ik spaghetti maak worden er geen messen bij de borden gelegd. Niet zozeer vanwege de regeltjes, maar omdat het eigenlijk hoort bij het gerecht. Soep eet je ook niet met een vork. En bami liefst met stokjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italianen eten hun spaghetti enkel met een vork en meestal met de vork in hun rechterhand .
Ik kan verkeerd zijn hoor , maar ik denk dat het te maken heeft met het links - of rechtshandig zijn van de persoon .
Hoeveel kleine kinderen nemen steevast hun vork in de rechterhand en het mes in de linkerhand ? Dat wordt ze dus steevast afgeleerd, want dat lijkt niet netjes te zijn . Maar blijkbaar wordt het spaghetti eten met de vork in de rechterhand en de lepel in de linker wel getolereerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mes in de linkerhand is gewoon minder handig als je rechts bent. Verder geen commentaar hoor :) Ik eet net als de Italianen dus, zonder lepel.
ik denk ook dat dat 'not done' is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je het willen snijden? Je hebt toch een vork waaromheen je de spaghetti kan krullen? eet veel sneller en gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zéér ongepast maar er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Als bij de bereiding van de pasta in de keuken niet de juiste procedures zijn gevolgd, kan dit resulteren in een niet meer te ontwarren kluit spaghetti op het bord. In dat geval mag het mes eraan te pas komen, want anders.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval niet de bedoeling van de spaghettimakers geweest dat je het kort en klein zou snijden. Dan hadden ze toch niet de moeite genomen om lange slierten te fabriceren?
Italianen eten spaghetti met alleen een vork. Dus niet met een lepel en een vork. Dit is echt 1 van de de grootste misvattingen aller tijden. Spaghetti snijden met een mes is helemaal uit den boze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, echt heel fout.
Italianen rollen spaghetti tegen de rand van het bord om de vork heen. Europeanen gebruiken in plaats van het bord vaak een lepel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb drie maanden bij een Italiaanse familie gewoond en heb hen en anderen nooit met vork en lepel pasta zien eten.
Ze draaien slierten met een snelle handige beweging rond hun vork en werken het met de punten van de vork naar boven handig licht zuigend naar binnen.
Als er teveel aan de vork zit bijten ze het gewoon eraf
Navraag leerde me het volgens regels zo moet.
Onze etiquette leert dat we een vork en lepel moeten gebruiken, misschien omdat alleen met een vork slierten eten routine vereist, omdat anders de spetters je om de oren vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord tot nu toe :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij, zo moet dat.
wij leerden van een echte italiaanse retauranthouder dat je de spaghetti snel om een vork moet rollen, en wat niet helemaal in de mond past wordt afgebeten.
maar als je in nederland zo eet, dan word je uitgelachen, netzo als je op z'n italiaans een glas merlot bestelt, wordt het verbeterd in merloo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat merlot met name in Frankrijk wordt geproduceerd en daar spreken ze het ook uit als "merloo".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens wel een + voor je juiste antwoord wat betreft de spaghetti :)
Ja, Italianen kunnen dan zelf beledigt zijn als ze zien dat je spaghetti snijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Italië heb ik drie weken gelogeerd bij een gastgezin. Pasta is geen hoofdgerecht, maar een voorgerecht met tomatensaus. Alleen de vork wordt gebruikt. Wordt bij eters in Nederland niet gewaardeerd als ik zonder lepel eet..