Als ik een slaatje koop bij de snackbar, dan zit er altijd zo'n nep-ei op. Hoe worden die gemaakt?

Namelijk altijde dezelfde grootte, nooit 'kontjes'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (4)

Dat zijn schijfjes die uit rollen eiwit met daarin eigeel worden gesneden. Dus niet direct uit een ei, maar uit een uit eieren gemaakte rol die gekookt wordt.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik al. Foto? :-)
paulus811
11 jaar geleden
Hier staat een foto van zo'n rol http://www.enkco.nl/producten/eiproducten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat leuk, ik wist niet dat dit bestond :-D
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo worden ze gemaakt:
http://www.luechinger-schmid.ch/upload/bilder_quick/
Cryofiel
11 jaar geleden
Nog veel duidelijker:
http://www.youtube.com/watch_popup?v=adufmEaCzjs Leuk weetje dat aan het einde van deze film wordt verteld: op de Salomonseilanden maakt men al vierhonderd jaar lang zulke eirollen - maar dan in holle bamboestammen op een houtvuur.
Eiwit en eigeel worden gescheiden en in een rol weer samengebracht en dan gekookt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de link. Weer wat geleerd!
De rollen uit de vorige twee antwoorden zijn gewoonlijk dunmetalen pijpen, een dikke en een dunnere pijp daarbinnenin.

In de binnenste dunne pijp komt het eigeel, in de buitenste pijp het eiwit. Als het is gestold worden de pijpen eruit getrokken en blijft er een staaf ei over, met de dooier precies in het midden. Die wordt verpakt en zo verkocht om er gelijke plakjes van te snijden.

Overigens hoeft dit geen ei te zijn, zowel het eiwit als het eigeel zijn perfect na te maken met soja.

Toegevoegd na 58 minuten:
Komt trouwens best veel bij kijken. De soja moet niet alleen smaak, kleur en uiterlijk van de nagemaakte levensmiddelen krijgen, maar ook de geur, textuur, en gedrag. Er werd daar bijvoorbeeld soja chocola gemaakt, dat au bain Marie of in de zon op precies dezelfde manier en bij dezelfde temepratuur moest smelten als echte chocola. Daardoor weet ik ook dat bittere chocola bij een andere temperatuur smelt dan melkchocola;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat zo? word het dan vaak met soya gemaakt, of is ei voordeliger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het één vaker dan het ander gebeurt. Ik weet wel dat ze bij een Amerikaans soja- en graanoverslagbedrijf in Amsterdam een proefkeuken hadden waar allerlei recepten werden geprobeerd te maken met soja. Dit plakjes-ei verhaal hebben ze daar met soja gedaan om te testen of dat ging. Ik weet dat van degene die deze test deed. Die vertelde ook dat dit soort recepten uit soja werden gedaan om levensmiddelenfabrikanten aan ideeën te helpen, wat natuurlijk weer goed was voor de verkoop van de soja.
Het gekookte soja-ei in pijpen is toen heel goed aangeslagen in de levensmiddelenbranche. Maar ik zit niet in die branche, en ben deze persoon uit het oog verloren, dus ik heb geen idee hoe het nu is.
Het kunnen ook eieren zijn uit een emmer. Deze worden bewaard in een vloeistof. Even in de eiensnijder en zie daar perfecte eieren schijfjes of partjes

Toegevoegd na 1 dag:
Helaas voor de minners,
deze optie is wel degelijk mogelijk.