Wanneer spreek je van lamsvlees?

Is dat vlees van een klein lammetje?
Of kan het zijn dat het dier toch wel wat ouder heeft mogen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Vanwege het verschil in prijs van de diverse soorten lams- en schapenvlees zijn er classificatiesystemen om aan te geven welke leeftijd het geslachte dier had. De definities voor lamsvlees, eenjarig vlees en schapenvlees kunnen echter per land aanzienlijk verschillen. Onder meer de volgende afbakening wordt gebruikt:

Lam
een schaap jonger dan 12 maanden dat geen blijvende snijtanden heeft
Jaarling
een jonge ram of ooi niet ouder dan 24 maanden met niet meer dan twee permanente snijtanden
Schaap
een ooi of gecastreerde ram met meer dan twee permanente snijtanden.

Andere soorten lamsvlees

Babylam — een melkgevoed lam van tussen de zes en acht weken oud.
Lentelam — een melkgevoed lam, meestal drie tot vijf maanden oud, geboren in de late winter of het vroege voorjaar en meestal vóór 1 juli verkocht.
Melklam — niet-gespeend lam, meestal 4 tot 6 weken oud met een gewicht van 5,5 tot 8 kg. Het vlees wordt geacht smakelijker te zijn dan dat van oudere lammeren. Melkgevoede lammeren zijn zeer intrek in onder meer Griekenland, waar ze ter gelegenheid van Pasen aan het spit worden geroosterd.
Salt Marsh-lam — is het vlees van schapen die grazen op kwelders bij de zee.

voor nog meer informatie zie onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als iets in nederland niet mag of gebeurt is het niet per definitie niet juist.
wat is je zegt over wikipedia dat is juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dat geval, dank je wel :)

Andere antwoorden (3)

Het vlees van een lam is afkomstig van dieren die tussen een maand en een jaar oud zijn, met een gewicht van 5,5 tot 30 kg (na slacht). Dit vlees is over het algemeen malser dan dat van oudere schapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lamsvlees komt van lammeren die niet ouder zijn dan negen maanden.
Amadea
11 jaar geleden
we spreken van lamsvlees als dit dier niet ouder is dan 12 maanden.
tussen 12 maanden en 24 maanden, spreken we van een jaarling.
vlees ouder dan 24 maanden word hier in nederland nauwelijks gebruikt