De roze koek is een in Nederland veel gegeten koek gemaakt van een plat cakeje met een roze laagje fondant. Ze worden ook wel verkocht onder de naam glacékoeken of fondantcakes.

In de stad Amsterdam worden de koeken "moesselientjes" genoemd. Volgens overlevering danken ze deze naam aan de Italiaanse dictator Mussolini, omdat deze koeken voor de Tweede Wereldoorlog in Italiaanse ijssalons in Amsterdam werden verkocht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de bron van Lotus Bakeries Official Website, werd de eerste Glacé Original Fondant Cakes gebakken door Corona.

-Corona
Corona is ontstaan uit de banketbakkerij van Marcel Stevens. In 1937 begint Corona op industriële schaal met de productie van kleine cakes

-Fusie Lotus en Corona
Op 1 januari 1974 fuseren Corona en Lotus, beide marktleider in hun basis specialiteit.

-Sterke expansie in België
De synergie zorgt al snel voor een verdere verbetering van de marktpenetratie van zowel Corona cakes als Lotus speculoos.

-Tweede periode 1979 - 1996: Benelux - Frankrijk als basismarkt

Lotus Bakeries kiest in deze periode voor een merkbeleid waarbij speculoos onder Lotus valt en koek & cake onder Corona. In de periode 1979-1996 groeit het assortiment door overnames en productinnovatie en door het uitbouwen van de commerciële organisatie buiten België.

Overnames
(....)
April 1988: De Bruin's Banketfabriek (Amsterdam, Nederland)
(etc etc)

-Hoe lang bestaat Lotus Bakeries in Nederland?
Lotus heeft in april 1988 De Bruin's Banketfabriek uit Amsterdam overgenomen, een bakkerij die Nederlandse specialiteiten produceerde. Daaraan werden Glacé Originals en Glacé Petits Fondants toegevoegd. (...)

-Nieuw eenheidsmerk Lotus
In maart 2001 maakt Lotus Bakeries de strategische keuze om alle regionale merken onder het Lotus-merk te brengen

Hieruit blijkt dus dat Lotus (die toen gefuseerd was met Corona, bakkersafdeling) toen de Glacé Cakes hadden. Dus dan moet Corona het als eerste hebben geproduceerd, en dus in rond 1937.

En voor de duidelijkheid, Glacé Orginal Fondant cake valt nu onder de naam 'Lotus'.

ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen