Kun je bezorgde lasagne invriezen?

Ik heb net wat eten besteld en er is een ongeopend bak lasagne over deze is bijna helemaal afgekoeld. Kan ik dit nog invriezen en over een week eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

waarschijnlijk wel, als dit bedrijf zijn werk goed heeft gedaan is dat geen enkel probleem.

waar je ( volgens de regeltjes) rekening mee zou moeten houden:

vers gemaakte producten die boven de 70 graden zijn geweest waarna ze binnen 5 uur zijn terug gekoeld onder de 7 graden, zijn in te vriezen.

sommige bezorg diensten werken met een voorraad uit de vriezer. deze producten mogen niet zomaar terug ingevroren worden, deze zullen eerst opnieuw minimaal 1 minuut boven de 70 graden zijn geweest en weer binnen 5 uur terug gekoeld moeten worden.
dit mag je volgens de wet dan 2 keer herhalen ( eerste bereiding + 2e bereiding)

LET OP!!
niet alle bezorgservices controleren de temperatuur bij uitgifte. dit houd in dat er een mogelijkheid bestaat dat dit product niet boven de 70 graden is geweest.

als producten te lang staan. bijv. grotere hoeveelheden lasagne. op bijv. een buffetje. koelen niet snel genoeg af en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid.

hiervoor houden wij een marge aan, staat iets langer dan 15 minuten ( vanaf het moment dat het niet meer verwarmt word) buiten de koeling. dan word het als bederf beschouwd. (dit houd in dat dit product goed is voor een maximale tijd van 2 uur op een buffet maar niet meer hergebruikt mag worden, dus opgeslagen in koelkast of vriezer)

mischien wel het belangrijkste,

Het bedrijf is bij het bewaren in de vriezer of koelkast NIET meer aansprakelijk voor uw gezondheid. hier is het eten namelijk niet voor bedoeld.

dit klinkt allemaal heel streng, maar voor een thuis situatie is dit waarschijnlijk geen probleem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan prima! Even laten afkoelen en dan invriezen