Bestaat er zoet koolhydraatarm broodbeleg?

Ik wil minder koolhydraten eten, maar wel voldoende (bruin) brood. Ik eet heel graag chocoladehagelslag en speculoospasta op brood, maar hier zitten veel koolhydraten in. Ik ben opzoek naar zoet koolhydraatarm broodbeleg. Kaas en filet american lust ik wel, maar dat krijg ik 's ochtends niet door mijn keel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brood bestaat zelf al uit veel koolhydraten. Dus een zoet vervanger zal niet bijster veel uit maken. Beter dan overstappen naar havermout of yoghurt en fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet opzoek naar een koolhydraatarm dieet, enkel koolhydraatarm beleg, omdat choco&speculoospasta alles behalve gezond is. Ik wil op gewicht blijven zonder écht afwijkend te gaan eten, dus gewoon aardappelen, rijst, pasta en brood als koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je vooral overstappen op kaas, daar zit veel te veel vet in! Lees je eerst eens in over kcal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om kcal, het gaat om koolhydraten. Feit is dat koolhydraten (iig wat betreft chocolade hagelslap en speculoospasta) meer doet eten en koolhydraatarme voedingsmiddelen sneller het hongergevoel stillen. Heb geen afvaldoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op gewicht wilt blijven moet je vooral overstappen op kaas (en dan lekker die volvette nemen)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen zoet koolhydraatarm broodbeleg bestaat kan je in ieder geval koolhydraatarm brood nemen toch?
Mijn moeder eet dat als ze weer eens af wil vallen,het is van dat donkere meergranen brood zal dus best wel gezond zijn.
En dan zou je er bijvoorbeeld jam,hagelslag,chocopasta of speculoospasta van Zonnatura op kunnen doen(zonder suiker)
Misschien ook een goed idee?

Antwoorden (7)

Er bestaat geen zoet beleg dat koolhydraatarm is. Het is zoet vanwege de koolhydraten.
Ik ken niet de voedingswaarde van speculoospasta. Maar er lijkt me veel koolhydraten inzitten, meer dan in chocolade hagelslag.
Alternatieven die ik wil geven:

1. jam
In jam zitten ook koolhydraten en is zoet, maar het bevat minder koolhydraten dan chocoladebeleg of andere potjes beleg.

2. banaan, aardbeien
Niet perse koolhydraatarm, maar wel niet koolhydraatrijk als de voorbeelden die je aanhaalt.
En zeker als je hartig beleg niet lekker vindt 's morgens, gaat er een boterham met banaan/aardbeien altijd wel in.
Het is mijn favoriete beleg als ik bij het ontbijt niet veel trek heb en toch gezond wil ontbijten.

Het is positief dat je graag bruin brood wil eten bij het ontbijt en dat je op zoek bent naar het voor jou het lekkerste broodbeleg! Een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Inderdaad is fruit op brood de beste keuze! Plakjes appel of kiwi kan ook goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chocolade hagelslag bevat 70 gr koolhydraten per 100 gram en jam bevat er 60. Een te verwaarlozen verschil in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dietist die niet in 1 sec de voedingswaarde van speculoospasta kan googlen? http://www.lotusbakeries.nl/lotus/view.php?page_id=488 zoals je ziet, een fractie minder nog dan jam!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb breed gekeken naar de voedingswaarde. Als je op zoek bent naar een koolhydraatarm product dan is dat meestal met oog op gewichtsbeheersing. Je hebt dan niet zoveel aan producten met veel vetten.
Zie de koolhydraten in perspectief. Ze steken schril af tegen de vetten die de hagelslag en chocoladeproduct ook bevatten. Daarmee leveren ze per boterham 2 x zoveel meer kilojoules dan jam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja je kunt leuk praten maar met die naam moet je niet met onzin komen of 'lijkt me' terwijl ik het in 1 sec gegooglet had en jouw 'lijkt me' helemaal fout bleek.
Er bestaat suikervrije hagelslag. Die bevat beduidend minder koolhydraten dan gewone hagelslag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Cereal heeft ook een vervanger voor speculoospasta.
bamibal
11 jaar geleden
halvajam(?) Je kunt ook kokosbrood eten, zonder beleg. 35gr koolhydraten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Kokosbrood is mierezoet broodbeleg. Dat ga je toch niet eten in plaats van brood?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heet wel kokosBROOD, maar is idd geen broodvervanger.
Het is erg lekker om appelstroop met dunne plakjes appel op je brood te doen. Appelstroop is nog best gezond ook en vers fruit is zeker 's morgens goed vanwege de vezels.
Die helpen je darmen op gang te komen!

Ook erg lekker; een laagje kwark en daarop rozenbotteljam, een heerlijke combi !
Pure chocohagel en -vlokken zijn trouwens wat minder calorierijk dan melkchocoproducten.

Ook lekker zoet en sappig zijn geraspte worteltjes (al dan niet met rozijntjes gemixt) Leg eens een laagje op je bammetje met kaas.

Rookvlees is erg mager en met plakjes hardgekookt ei erop is nog lekkerder.

Honing is ook lekker en heeft gezonde suikers.

Loop eens een reformzaak binnen. Hier vind je tal van gezonde en lekkere dingen voor op brood, zoals div. soorten fruitspreads en jams.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HONING???? Dat bestaat voor 75% uit suikers, nog meer dan alle voorbeelden die ik hier gezien heb en in mijn reactie op dietist heb gezet. Appelstroop bevat nog meer dan jam en maar ietsje minder dan hagelslag en is helemaal niet zo 'gezond' (ijzer kwam uit de ketels vroeger). Verder ging het blijkbaar niet om de kcal maar om de koolhydraten dus puur/melk maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kanttekening bij het hoge ijzergehalte in appelstroop is dat het gaat om een vorm van ijzer die het lichaam niet goed kan opnemen: non-heemijzer. Vitamine C bevordert de opname van non-heemijzer, terwijl calcium die juist afremt. Dat pleit voor een glas sinaasappelsap bij de boterham appelstroop, in plaats van een glas melk.
Zoet is altijd koolhydraatrijjk, maar met fructose heb je een langzame suiker die gezonder is dan geraffineerde witte suiker, in de biologische winkel kun je wel wat vinden: jam zonder toegevoegde suiker (dus met alleen vruchtensuikers), ukkie hazelnootpasta (zonder suiker, met fructose) (hoe het met de chocoladepasta en de wit-bruine pasta van ukkie zit weet ik niet maar dat zal wel niet anders zijn), appelstroop / appel-perenstroop zonder toegvoegde suikers en allerlei chocolade-achige dingen zonder vetten en zonder suikers.
Verder kun je in het komende seizoen heel veel lekkere vruchten vers op je boterham doen.
En je kunt zelf cacaoboter maken van cacao (en dus geen nesquick), boter en een klein beetje fructose (kun je ook in de bio-winkel krijgen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan kwark of yoghurt zoeten met suikervervanger en dat op je brood smeren.. Kan ook met boter of margarine. Echt smakelijk is het niet maar wel zoet... En of het nu zo gezond is? Ik zou in ieder geval voor stevia kiezen in plaats van sorbitol, xylitol of aspartaam. Als je graag een soort van chocopasta wil kan je wat boter met stevia en cacao mengen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom adviseer je iets vreemds op je brood te smeren en dat te gaan zoeten terwijl je je zelf afvraag of het wel gezond is en zeker weet dat het niet smakelijk is???
bamibal
11 jaar geleden
Je kunt ook een drol op je brood smeren. Is ook niet gezond en ook niet lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grijns!
Hazelnootpasta van Bleu Band 80% minder suiker is te koop bij AH. Koolhydraten per 100 gram: 16 gram