Is maïsbrood gezond?

Ik eet het liefste maïsbrood maar ik vroeg me af of het gezond is of ongeveer hetzelfde als witbrood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
70.6K
Amadea
11 jaar geleden
Alleen volkorenbrood is gezond brood!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maisbrood is best wel gezond maar je moet het wel afwisselen met volkorenbrood en bruinbrood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht.... iets is nooit gezond, een dagmenu/weekmenu is gezond. Bruin brood is gezonder dan wit brood, volkoren brood is gezonder dan bruin brood en wit brood is gezonder dan dan chips ;)

Het beste antwoord

Maïs werd al 3000 jaar geleden in Midden-Amerika geteeld.
Columbus was degene die maïs naar Europa bracht.
Tegenwoordig wordt maïs veel verbouwd in Afrika, Azië en Australia. Ook in Europa wordt het nu verbouwd.
Oorspronkelijk had maïs niet zoveel voedingswaarde, maar onderzoekers en landbouwdeskundigen hebben de laatste 30 jaar mutaties gekweekt, waarbij eiwit en aminozuurgehalte heel wat hoger ligt.

Maïs bevat naar verhouding meer eiwitten dan tarwe en meer gluten dan rijst.
Als we kijken naar vitaminen en mineralen, dan bevatten tarwe- en roggenmeel, over het algemeen de hoogste gehaltes, boekweit iets minder en maïsmeel 'scoort' bij de meeste vitamines en mineralen het laagst van deze 4 soorten. Roggemeel is een uitschieter met foliumzuur.
Ijzer zit het meest in rogge- en tarwemeel. Het vezelgehalte ligt eveneens het hoogst bij tarwe- en roggemeel.

Deze verschillen zien we ook terug in brood. Kijken we echter naar maïsbrood dan scoort dit weer meer foliumzuur en waarschijnlijk omdat dit meer gist bevat dan de andere soorten die meer gluten hebben. Gist bevat nl. ook foliumzuur.

In feite is maïsbrood een meergranenbrood van tarwe (voor de luchtige structuur) en maïs met bovenop een decoratie van maïsgries. De maïs geeft de karakteristieke lichtgele kleur.
Volgens het oordeel van deskundigen kan maïsmeel ter afwisseling gegeten worden, maar de voorkeur genieten bruin- en volkorenbrood.

Toegevoegd na 1 minuut:
In vergelijking met witbrood kan je dan weer wel beter maïsbrood eten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (2)

In witbrood zit maar een derde van de mineralen en vitamines en vezels van volkorenbrood. In maïsbrood zit 3,8 gram voedingsvezel (en 45,9 gram koolhydraten) en in witbrood 2,5 gram (en 47,8 gram koolhydraten). Dus wat dat betreft is maïsbrood iets gezonder dan witbrood.
Amadea
11 jaar geleden
Wit brood is sowieso het minst gezonde brood (tenzij je zo een high tech blue band brood neemt )