Verse friet maken?

Verse friet, hoe maak ik dat?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb al een goede website gevonden: http://www.verse-friet-website.nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je vraag ook verwijderen of sluiten als je het antwoord al weet (bovendien had je bij voorbaat ook kunnen weten dat je zoiets makkelijker op google kunt zoeken dan het op GV te vragen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezien de antwoorden toch wel aardig deze vraag.
bijv. in kokos frituren. en even invetten voor ze de oven ingaan voor een knapperiger effect.

Antwoorden (9)

ngrediënten
1 kilo aardappelen naar keuze
2 eetlepels zout
ossewit

Voorbereiding
Schil de aardappelen en snijd ze met de hand of een fritessnijder in de gewenste vorm. Over die vorm wordt heel wat afgediscussieerd. De één zweert bij dunne frietjes, de ander bij dikke, de industrie biedt ook nog driehoekige en krinkelfrites aan. Dan zijn er nog industriële frites die gemaakt worden van een soort spuitpuree.
Als je een fritessnijder gebruikt krijgen je patatjes een regelmatige vorm, maar ik vind het juist leuk om ze met de hand te snijden.
Doe de gesneden frites in een ruime kom, bestrooi met flink wat zout, meng goed, en giet er zoveel koud water op dat de aardappelen onderstaan. Laat ze enkele uren staan. Hierdoor wordt vocht aan de aardappelen onttrokken, waardoor de frites uiteindelijk krokanter zullen zijn.
Laat de frites uitlekken in een vergiet. Dep ze daarna goed droog met keukendoeken. Doe dit vlak voor het voorbakken, anders loop je het risico dat de frites verkleuren.

Bereiding
Bak de frites in twee fasen. De eerste fase, het voorbakken, dient om de frietjes gaar te krijgen, tijdens de tweede fase worden de frietjes krokant en bruin afgebakken. Die eerste fase kan ruim van te voren gebeuren.
Voorbakken: Verhit het ossewit in een pan of speciale frituurpan tot 160 grC. Gebruik een thermometer voor de juiste temperatuur als je geen frituur met thermostaat hebt (en anders ook af en toe, het kan nooit kwaad de thermostaat te controleren). Frituur de patat in kleine hoeveelheden tegelijk (anders koelt het vet teveel af met als resultaat te vette frites) gedurende vijf minuten. Laat in een zeef uitlekken.
Afbakken: Verhoog de temperatuur van het vet naar 200 grC. Bak de frites -weer in kleine porties- tot ze knapperig goudbruin zijn. Nu zijn één tot twee minuten voldoende. Laat weer uitlekken in een zeef, maar strooi er nu meteen zout over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappels snijden en de reepjes frituren.

Nodig: de juiste aardappelen,
een frituurpan en olie.

http://www.coquinaria.nl/recepten/patat.htm

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/3769-zelf-friet-maken-zo-gedaan.html

http://www.kookse.tv/recept/verse-friet-bakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse frites maken in olie...? Ik vind het niet te pruimen.
Ze worden binnen de kortste keren slap en smaken ook niet lekker. ..hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is. ;)
Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Ze hoeven niet te dun te zijn: een ideale Belgische friet is 13 mm dik.

Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.

Verhit het frietvet (bij voorkeur Ossewit) op 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren. (Hierbij pocheer je de aardappelstukjes.)

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje metwat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Serveer de frietjes met een flinke schep verse mayonaise.
Smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over het wassen van de frites zijn tegenstrijdige meningen, op diverse sites wordt juist gezegd dat je (belgische) frites wel moet (langdurig) wassen.
zoals hier: http://www.brusselslife.be/nl/article/la-frite-belge-revelee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeroen meus zal zich zeer zeker Niet vergissen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
google maar eens op "belgische frieten". daar wordt wassen geadviseerd. ik heb trouwens beide manieren geprobeert, maar als ze goed worden gewassen zijn ze echt knapperiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wrijf ze droog in een theedoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze Belgische topchef Jeroen Meus weet het zeker: frietjes niet wassen.
Er zijn al diverse antwoorden over het bereiden van verse frites. Gebruik een niet afkokende aardappel soort , bijvoorbeeld Bintje. Snij grote of kleine staafjes .
Als je de hoeveelheid van een portie hebt, bak dit dan in ossewit met een temperatuur van 130-150 graden gedurende 8 minuten, laat de temperatuur niet onder de 130 graden komen. Ga hiermee door tot je voldoende hebt en laat de voorgebakken frites afkoelen! Bak ze vlak voor gebruik in vet van 175-185 graden in kleine porties gedurende 3 tot 4 minuten tot ze een mooie knapperige korst hebben.
Nu komt het belangrijkste !
Was de frites NIET.
Waarom niet?
Door het voorbakken op een lage temperatuur, krijgt het zetmeel in de cellen aan de oppervlakte van de friet de tijd om op te lossen, deze tot een dikkere, sterke laag aan elkaar te lijmen, en zo de buitenste celwand te versterken. Dit gebakken zetmeel zorgt er voor dat we een lekker krokant laagje om de friet krijgen. Als je de frites zou spoelen of wassen in water verwijder je een gedeelte van de zo belangrijke zetmeel die de korst vormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke pieper je ook gebruikt, en hoe dun of dik je ze ook snijdt: bak ze in kokosolie (voorbakken en afbakken). Belachelijk duur (zie link), maar wel ontzettend lekker en veel minder ongezond dan alle andere frituurvetten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Kokosolie is overigens geur- en smaakloos, het is dus niet zo dat je frites naar kokos gaan smaken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow dat is inderdaad duur!
Weet je toevallig ook of je ook andere dingen in kokosolie kunt frituren? Als het echt zoveel gezonder is, is dat misschien wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, zo'n beetje alles wat je gewoonlijk in boter, olie of frituurvet bakt/frituurt, kan ook in kokosolie. Alleen wordt bijv. vlees of vis niet zo mooi bruin gebakken - en eerlijk gezegd ook niet zo lekker (vind ik). Kokosolie ziet eruit als frituurvet, het moet smelten. Na afkoeling stolt het weer. Maar je kunt het meerdere malen gebruiken, net als frituurvet. Je hoeft het niet direct weg te gooien.
mijn manier voor verse friet is heel simpel:
ik snij de gewenste hoeveelheid geschilde aardappels met een frietsnijder(mooi dun) en gebruik een braadpan gevuld met ruim 1 liter arachideolie.
Deze olie is gemaakt van pinda's maar is geur en smaakloos.
Een gunstige eigenschap van arachideolie is dat deze bestand is tegen hogere temperaturen dan andere oliën
De olie moet heet genoeg zijn zodat de friet gaat bruisen als je die er in doet(ongeveer 180 graden).
Voldoende warmte blijven toevoegen zodat de olie heet blijft gedurende ongeveer 8 minuten.
Als de temperatuur te veel zakt duurt het te lang en word de friet te vet.
Wanneer de kleur goed is (goudbruin)schep ik met een schuimspaan de friet er uit in een schaal waar papier in ligt om de overtollige olie op te vangen.
Natuurlijk gebruik je het beste vastkokende aardappel zoals b.v. Nicola.
Gegarandeerd lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snijd de aardappelen in stukjes en was het daarna met een heel klein beetje zout en dep het droog met keuken papier daarna doe ik er ik het in een kommetje en als je e.v.t wilt kan je er paprika poeder over heen gooien en andere soorten kruiden en dan zet ik het gewoon in de oven.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik doe op de aardappelen trouwens een klein beetje olie voor ik ze de oven in zit anders worden ze niet krokant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees op de volgende website hoe je echte belgische frieten kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inleiding
Allereerst zorg je voor een schoon werktenue wanneer je je dienst aanvangt en ontsmet je handen met desinfecterende zeep. Daarbij is het van belang dat je de benodigde materialen en grondstoffen binnen handbereik hebt om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.

Benodigde materialen
frituurwand met vergaarbak
bak voor gesneden aardappels
fritesspaan
koksbuis (werktenue)
petje bij lang haar (geen loshangende haren)

Benodigde grondstoffen
verse aardappelen
olie
mes
snijplank
emmer
water
afvalbak

Werkwijze (toon toelichting)
Schrap of schil de aardappels.
Bewaar de aardappels onder water.
Snijd de aardappels in de juiste dikte en spoel het zetmeel van de frites af.
Nu kunnen de aardappels worden voorgebakken. Mocht je dit niet meteen doen, dan kun je ze onder water bewaren om bruinkleuring te voorkomen. Soms bevat de aardappel zoveel zetmeel dat deze eerste gespoeld dient te worden met koud water.
Bak friet voor op 150°C. Let op dat je de frites van je af kiept. Gebruik de fritespaan om spetteren te voorkomen.
Schud de frites na één minuut goed los, als je dit niet doet kan de frites aan elkaar gaan plakken.
Zodra de aardappel een sissend geluid geeft en naar boven begint te drijven schep je de friet uit met een draadspatel.
Spreid de frites goed uit over de vergaarbak.
Tips
Bekijk ook het filmpje over het voorbakken van frites.

Resultaat
De handeling is goed uitgevoerd als:
De voorgebakken frites licht van kleur zijn;
De voorgebakken frites niet plakken;
Er niet te veel olie aan de voorgebakken frites zit.