Kun je zelf een mandoline slijpen ?

Ik heb al jarenlang veel plezier van mijn mandoline, maar de laatste tijd lijkt het wel of ik met een bierviltje probeer te snijden, zo bot is-ie geworden. Zelfs voor mijn vingers hoef ik eigenlijk niet meer op te passen, daar komt-ie toch met geen mogelijkheid meer doorheen.

Kun je het mes van een mandoline eventueel zelf slijpen, of waar zou je dat kunnen laten doen ? En kun je de gekartelde kant OOK weer scherper laten maken, of is die voorgoed verloren ?

(Ik heb het model van de foto, met verstelbaar en uitneembaar omkeerbaar mes).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een goede messenslijper is Adema aan de Korte Hengelosestraat in Enschede. Ook voor gekartelde messen en speciale scharen, en een leuk winkeltje! (als ik me niet vergis woon je toch ook een beetje hier in de buurt?

Het mes moet je niet zelf slijpen. Breng het naar een messenslijper (in ieder dorp/stad zit er wel een). Hij kan het weer als nieuw voor je maken. Ook de gekartelde randen kan hij voor je slijpen. Voor een paar tientjes loop je gewoon weer lekker de kans op plakjes vingertop tussen je eten... ;-)

Ja dat is heel goed mogelijk. Er zijn speciaal slijperijen voor alle soorten professionele koksmessen en machinemessen. Zie bijgevoegde link.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100