Kun je zelf een mandoline slijpen ?

Ik heb al jarenlang veel plezier van mijn mandoline, maar de laatste tijd lijkt het wel of ik met een bierviltje probeer te snijden, zo bot is-ie geworden. Zelfs voor mijn vingers hoef ik eigenlijk niet meer op te passen, daar komt-ie toch met geen mogelijkheid meer doorheen.

Kun je het mes van een mandoline eventueel zelf slijpen, of waar zou je dat kunnen laten doen ? En kun je de gekartelde kant OOK weer scherper laten maken, of is die voorgoed verloren ?

(Ik heb het model van de foto, met verstelbaar en uitneembaar omkeerbaar mes).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, ha. Toen ik de vraag las dacht ik dat je het over een muziekinstrument had. Ik zag je al tokkelen op je mandoline en moest denken aan het liedje "Jo, met de banjo en Mien met de mandolien".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ook direct aan het muziekinstrument...
rose
13 jaar geleden
Ik was al verbaasd, een mandoline slijpen. Hoe kom je d'r op...
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies mijn gedachte - alsof iemand vraagt of hij zelf zijn gitaar kan slijpen...
rose
13 jaar geleden
Of 'kan ik zelf mijn messenset stemmen?'
rose
13 jaar geleden
Hoelang duurt het voordat een piano gaar is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ben ik toch niet de enige die aan een muziekinstrument dacht :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ben je ook aan de iPhone?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gezellig muziekje met plakjes vingertop, daar zit ik wel op te wachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om nog maar te zwijgen over Kaatje met haar Mondharmonikaasschaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn er echt nog zo veel mensen die niet weten wat een mandoline is, in de categorie keuken en koken ? Dat verbaast me ECHT. Dus als ik vraag hoe je het beste tafels kunt stampen, denken jullie ook meteen aan het in elkaar hakken van meubels ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan denk ik aan het uit je hoofd leren van die reken-tafels
rose
13 jaar geleden
Echt, Marleen, ik had nog nooit van een mandoline als keukengerei gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou natuurlijk ook een nieuw vervangmesje( te bekomen in de kookwinkel) in je mandoline kunnen doen. Daar kan geen enkele messenslijper tegen op. En zo ben je terug vertrokken voor vele jaren vlijmscherp mandolinesnijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dit apparaat wel, maar bij 'mandoline' denk ik als eerste aan dat instrument. Vroeg me al af wat daar aan te slijpen was, tot ik de foto zag ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: je hebt ons allemaal iets geleerd Marleen, daarom + voor je vraag!

Het beste antwoord

Een goede messenslijper is Adema aan de Korte Hengelosestraat in Enschede. Ook voor gekartelde messen en speciale scharen, en een leuk winkeltje!
(als ik me niet vergis woon je toch ook een beetje hier in de buurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je Alink bedoelt, naast Giensch. Ja, die ken ik zeker wel. Klein knus kookwinkeltje. Ik ga binnenkort toch weer naar Giensch (niet omdat ze daar mijn maat hebben, maar omdat mijn vriendin er werkt) dus dan zal k er eens aan denken hem mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging vanavond nog even kijken, en ze heten toch Adema..
Over Giensch, wat een geweldig winkeltje is dat toch! Vooral leuk om stiekem af te kijken wat je allemaal zelf nog kan maken van oude kleding :-)

Andere antwoorden (2)

Het mes moet je niet zelf slijpen. Breng het naar een messenslijper (in ieder dorp/stad zit er wel een). Hij kan het weer als nieuw voor je maken. Ook de gekartelde randen kan hij voor je slijpen.

Voor een paar tientjes loop je gewoon weer lekker de kans op plakjes vingertop tussen je eten... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaan die echt nog joh ?? Ik zal eens even googelen dan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, lol ; bij Alink. De man die mij een jaar of tien geleden wist te vertellen dat het heel moeilijk zo niet onmogelijk ging worden een mandoline te vinden....en een week later had ik er een. (Vermoedelijk had-ie hem gewoon zelf niet in het assortiment ; het is primair een winkel).
Ja dat is heel goed mogelijk. Er zijn speciaal slijperijen voor alle soorten professionele koksmessen en machinemessen. Zie bijgevoegde link.