Waarom trekken oliebollen bij het frituren niet compleet vol met olie?

De ballen zijn van binnen weer bijzonder mooi olie-vrij geworden vanochtend. Hoe kan dat eigenlijk? Ze dobberen 4 minuten lang in een bak olie en toch nemen ze heel weinig op (Minder dan 50ml olie voor 60 ballen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (3)

Omdat de buitenkant netjes helemaal dichtschroeit door de warmte, zou je de bollen te koud bakken dan zou je wel vetbollen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was de temperatuur van de olie waarin de bollen een bad namen perfect op temperatuur. Dáárdoor kreeg de bol een beschermend jasje.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het beslag zit water. Dat heeft een veel lager kookpunt dan olie, waardoor de stroomrichting bij verhitting van de bol van binnen naar buiten is door het ontstaan van stoom. Als de olie niet warm genoeg is trekt die makkelijker de bol in, evenals bij te lang bakken. Dan raakt de stoom op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Het kan niet op deze oudejaarsavond! ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Het kan juist wél op deze oudejaarsavond! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op=op! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft osmotische waarde er ook nog iets mee te maken >?