Vegetarische burger zonder soja maar met peulvruchten en groenten, kent iemand een goed recept?

een die lijkt op een hamburger, maar dan zonder vlees

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Maak eens fallafelburgers;

Week kikkererwten een nacht in koud water of overgiet ze met heet water en laat 1 uur weken. Neem niet weinig water want ze zuigen zich er goed mee vol. Je kunt ook een blikje uit laten lekken natuurlijk.

Droog ze na het uitlekken goed af, want ze moeten zo droog mogelijk zijn. Voor 200 gr. kikkererwten heb je nog nodig;

1 theel. djintan (komijn),
½ theel. zout,
¼ theel. bakpoeder,
½ theel. chilipoeder,
½ klein uitje (fijngesnipperd),
2-3 teentjes knoflook (fijngesneden),
1 theel.gedroogde munt,
verse peterselie en/ of koriander,
enkele takjes verse munt,
peper.

Doe alles in een keukenmachine en pureer tot zo fijn mogelijk. het ziet er nu uit als een plakkerig deegje
dat je nu een uurtje laat opstijven in de koelkast.
Vorm hiervan twee burgers of wat meer kleinere die je dan bakt in wat olie.
Lekker met pitabrood, salade en knoflooksaus.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb geen recept voor je maar de AH puur en eerlijk groenteburger bevat geen soja. De smaak van vlees kan je niet benaderen met een groente burger maar hij is erg smaakvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veggie burger

Ingrediënten
2 aubergines, geschild en in blokjes van 1 cm gesneden
2 lente-uitjes fijngehakt
1 eetlepel gehakte peterselie
1 kop geraspte cheddar (of belegen gouda) kaas
2 grote el broodkruimels
1/2 tl zwarte peper
1 tl fijngesneden knoflook
¼ theelepel zout
3 eetlepels olijfolie

Bereidingswijze
Bak de aubergine op laag vuur tot de blokjes zacht zijn.

Meng aubergine en de rest van de ingrediënten, behalve de olie, laat rusten een half uur in de koelkast rusten.

Vorm in 4 gelijke burgers van ong. een centimeter dik.

In een hete bakpan de burgers bakken (ongeveer 5 minuten aan elke kant).

Serveertips
Serveer op0 sandwich broodjes met gebakken uiringen, pittige bruine mosterd, geroosterde rode paprika en sla mix.

Toegevoegd na 1 minuut:
O jee, zie dat de peulvruchten die je wilt er niet in zitten. Foutje, sorry! Maar deze is wel héél lekker.

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik hier moest kiezen voor peulvruchtenmeel erin, dan zou ik voor kikkererwtenmeel kiezen. En voor het extra benodigde vocht een ei of eierdooier.
Ik ga hem zelf eens zo maken, prima idee eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarische burgers.

Ingrediënten:

300 gram witte rijst
3 courgettes
1 ui
2 eetlepels peterselie
2 eieren
70 gram broodkruimels
60 mililiter olijfolie

Bereidingswijze:

Rasp de courgettes fijn. Pel de ui en hak hem fijn. Klop de eieren los. Kook de rijst volgens de aanwijzing op de verpakking gaar en laat het afkoelen. Doe de rijst met courgettes, ui, peterselie, eieren en broodkruimels in een kom en meng het goed door elkaar. Verdeel het mengsel in 12 gelijke porties en maak er platte burgers van. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de burgers rondom bruin en gaar. Laat ze op keukenpapier uitlekken.

Toegevoegd na 34 seconden:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/vegetarisch/vegetarische-burgers-9595.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje