Wat moet er in een maaltijd soep?

Recepten ook welkom, maar wat moet er in de soep om het een maaltijdsoep te kunnen noemen?
Ik wil graag makkelijk koken aanstaande weekend voor een grote groep mensen, maar het moet wel interessant klinken en voedzaam zijn! Ze mogen niet met honger zitten de rest van de avond natuurlijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Een maaltijdsoep is een stevige goed gevulde soep die je als complete avondmaaltijd kan eten. Hij bevat dan ook meer vaste ingrediënten dan vloeistof, althans zo lijkt het omdat bij elke schep die je neemt wel groenten en/of vlees ligt. Ook is hij vaak gebonden en dikker dan normale soep. Denk maar aan erwtensoep/snert. Na zo`n stevige soep zit je vol en heb je geen behoefte meer aan aardappelen/groenten/vlees. Dit zat nl. al allemaal in de soep.

Ik heb nog een heerlijk recept voor je. Een maaltijdsoep die iedereen lijkt het wel, lekker vindt. Ruikt lekker kruidig en is weer eens wat anders dan normaal, dus zeker bij gasten is dit bij mij altijd een topper.

Shoarmasoep;

Voor 8 pers. heb je ong, nodig;
Ruim 500 gr. shoarmavlees,
2 grote uien,
2 tenen fijngesneden knoflook,
shoarmakruiden,
2 blikken goulashsoep,
2 blikjes witte bonen in tomatensaus

Eerst verhit je wat plantaardige olie (arachide-,olijf- of zonnenbloem-)in een grote soeppan. Doe hier het shoarmavlees in en bak dit snel bruin. Doe er de grofgesnipperde uien en de knoflook bij en laat dit goudbruin fruiten. Bestrooi tussendoor met shoarmakruiden. Voeg dan de goulashsoep en witte boontjes met tomatensaus toe en verwarm alles tot het kookt. Laat nog even pruttelen en roer tussendoor even om. Proef even of hij pittig genoeg is en kruid evtl. nog wat na met zout, peper en/of shoarmakruiden.
Heerlijk met knapperig brood en kruidenboter.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me heerlijk zeg! en geeneens zo moeilijk te maken. Is het je eigen receptje? En heb je het een naam gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga dit nu maken voor vanavond, maar dan met de helft van alles. Even voor het proeven, ik zal later wel even reageren hoe het smaakte!
amc
12 jaar geleden
Ik heb het ooit in elkaar geflanst, nadat ik veel shoarmavlees over had gehouden. Dat vlees kan je namelijk weer goed voor een soep gebruiken, want om het weer in broodjes te doen, vind ik persoonlijk dat het dan te droog wordt. Maar even opbakken bij de uien en dan de blikken erbij, ging prima. Ik heb zo meestal wel weer een nieuw succesrecept uitgevonden. Ik vind het heel goed dat je het eerst uitprobeert, alvorens je het je gasten vooschotelt. ik noem het altijd;" Shoarmasoep".
Verrassend hè? ;0
Ik ben benieuwd of het jouw ook smaakt en zou het echt leuk vinden een reactie te krijgen! Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het gemaakt, alleen zonder de knoflook, die bleek helemaal uitgelopen hier op de kelderkast gelegen te hebben. Maar het is erg lekker, Ik zal straks even een foto bij mijn vraag toevoegen zodat je ziet hoe het er hier uitzag.
Ik ga deze soep maken aanstaande zaterdag. Ik ga dan wel ietsie extra toevoegen. Ik denk iets van paprika en sperzieboontjes tijdens het vlees bakken zodat er iets meer groente inzit. Maar het is echt lekker! Ik ga er dan uienbrood met als dipje knoflooksaus bij doen. Tijdens het improviseren ontstaan juist meestal de mooiste samenstellingen!
Ik zal mijn gasten zeggen dat ik Shoarmasoep heb gemaakt van een lekker recept op internet!
Groetjes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, en alles is bij de aldi te verkrijgen, dit vind ik ook een groot voordeel!
amc
12 jaar geleden
Uienbrood is er erg lekker bij, we nemen ook wel eens Turksbrood, even opgepiept in de oven, zodat het echt knapperig is. (wel even iets vochtig maken voor je het bakt) Daar kan je ook goed repen van snijden. Je kunt er heel goed paprika en/of sperzieboontjes bij doen.Wel de boontjes even beetgaar koken en dan even meebakken.
De paprika kan gewoon rauw in reepjes met de uien meebakken. Wist je trouwens dat tzatziki ook lekker als dip is erbij?
http://www.kookse.tv/recept/griekse-tzatziki-maken-.php
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto lukt niet meer, mijn dochter wiste de camera ;-( maar ik kan de vraag sluiten want ik heb een toprecept gevonden en die knoflooksaus word idd tsatsiki, is lekker fris!
Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Een maaltijdsoep bevat groentes, iets van koolhydraten en eiwitten.
Dus bv vlees, groente, aardappels. Maar macaroni kan bv ook, of peulvruchten.
Een maaltijdsoep is vaak een stevige gevulde soep.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon zorgen voor voldoende brood en boter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een maaltijdsoep is een goed gevulde soep, eventueel met (stok)brood erin.
Je kunt eigenlijk alles gebruiken zoals; pompoensoep, kippensoep met veel groentes. Minestronesoep.
anneliez
12 jaar geleden
Onder maaltijdsoep versta ik zelf een goed gevulde bijvoorbeeld groentensoep. Daar zitten dan lekker veel groenten, ballen en natuurlijk vermicelli in.
En voor extra kan je altijd nog brood en/of soepstengels doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je maar wilt zou je in een maaltijdsoep kunnen gebruiken. Groenten, aardappels, rijst, macaroni, vlees, als je het lang genoeg kookt smaakt het allemaal. De clou is dat het zodanig vult dat je geen ander hoofdgerecht meer hoeft te eten. En dat er zowel vitamines als koolhydraten en eiwitten in zitten. Tomaten-groentesoep is een goeie basis.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die basis lijkt me erg lekker. Zijn er ook nog groetes die absoluut niet samen gaan met deze basis?
Ik weet niet wat een standaard maaltijdsoep is maar ik doe dit altijd:
Water koken en er van die vlinderspaghetti in doen. Ik bak een ui en stukjes van 1 wortel in olijfolie. Dat gooi ik bij de het spaghettispul. Courgette in stukjes snijden en erbij doen. Een blokje bouillon. (je moet alles tussendoor goed roeren)
Ff proeven.
En dan kan je er zelf nog wat dingetjes indoen zoals gehaktballetjes enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord zegt het al een moet voldoende ingredienten bevatten als een een volwaardige maaltijd.
Dus iets uit elk vakje van de maaltijdschijf,als extraatje kun je er nog een lekker stukje brood bij serveren,een broodje wat past bij het thema van de soep.Met erbij een lekkere olijfolie,tapenade of kruidenboter.
Kijk eens op de onderstaande link!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niets over maaltijdsoepen op onderstaande link:(
Italianen weten daar wel raad mee. Tomatensoep met stukken tomaat, paprika, ui en italiaanse kruiden (eventueel nog meer groenten), pasta (bijvoorbeeld die strikjes of schelpjes) or gekruide croutons, gehakt en garneren met geraspte kaas.

Verder een lekker italiaans brood erbij, eventueel met gesmolten kaas. Yummie!

In principe kun je er alle kanten mee op. Van erwtensoep met worst tot juliennesoep met balletjes en soepgroenten. Als het dezelfde componenten als een 'droge' maaltijd bevat, is het een maaltijdsoep