Schuim afschepen: Hoe het meest effectief?

Vanwege een vraag en het antwoord op die vraag ben ik momenteel 'snert' aan het maken. De spliterwten koken maar er ontstaat schuim hoewel ik de erwten eerst gewassen heb. Met een schuimspaan lekt er veel door de gaten, met een theezeefje is het veel scheppen.
Hoe doen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik vermeld, had ik ze eerst gewassen.

Het beste antwoord

Als je de soep niet hard laat koken kan je de schuimspaan voorzichtig over het oppervlak laten gaan. Je kunt het meeste verwijderen.

Omdat het straks toch dikke soep wordt hoeft dan niet nauwkeurig.

Als je heldere bouillon zou maken is het wat anders. Dan zou je de bouillon door een passeerdoek kunnen halen of de eiwitten kunnen binden. Maar voor erwtensoep is het niet nodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eigenlijk zou ik niet teveel weghalen. Het zijn allemaal voedingstoffen. De grote bruine vlokken met de schuimspaan, de rest laten staan.

Zie ook het antwoord op de eerdere vraag "waarom je bouillon moet afschuimen" met het antwoord van mij en pantaeo (is een heel goede kok).

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie video van Foodtube voor het basisrecept.Rond 6 minuten in het filmpje zie je hoe de kok de soep afschuimt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gas laag zetten(zodat het niet overkookt) gewoon weg scheppen met een normale lepel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een lepel komt er nog méér vocht mee, lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lepel kan ook, maar is toch zonde. Je haalt sowieso wat smaak weg met het afschuimen. Voor erwtensoep zou ik niet teveel weghalen.