Is het schadelijk om spinazie a la creme dagelijks te eten?

Dit gaf mijn moeder namelijk aan en vond het vrij onwaarschijnlijk. Het feit dat ik weinig groente eet, en spinazie daarintegen heel lekker vind, dacht ik dat ik wel spinazie als dagelijkse groente kan eten. Op google kwam ik eigenlijk alleen maar tegen dat het goed is voor je spieren om zo'n 300gram spinazie per dag te eten.
Geld dit ook voor spinazie a la creme?

Bij voorbaat dank,

Ting

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
18.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een tip voor als je weinig groente lust. Snij eens plakjes tomaat en komkommer op een bth met kaas. Of plakjes radijs, een rauw gesnipperd uitje oid op smeerkaas.
Zo kan je toch zonder al teveel moeite wel aan je groente komen en ook wat variatie houden. Mits je die dingen lust uiteraard.
Of als je wel pizza lust daar wat extra aprika, ui, tomaat, champignons enzo opdoen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Er is zoveel groente, en op zoveel manieren te bereiden, er is vast wel meer dat je lust.

Het beste antwoord

gelijk wat je eet, een eenzijdige voeding is nooit gezond. Het gaat er in wezen niet om of het spinazie is of sperziebonen, het komt erop aan dat afwisseling nodig is.
Plus: er zijn weinig groenten waarover en zoveel controverse bestaat als over spinazie. Toch is het een gezonde groente. Het klopt natuurlijk dat de groente nitraat bevat maar zuivelproducten (zoals room) zullen dit neutraliseren. Bovendien is het ook al bewezen dat de hoeveelheid nitraat niet van die aard is dat je er meteen een levensbedreigende aandoening aan overhoudt. Op zich is nitraat ook niet schadelijk, maar het wordt pas schadelijk als het wordt opgewarmd omdat het dan veranderd in nitriet. Maar dat zit ook in heel veel andere dingen.
Room is m.a.w. net goed bij spinazie, en de groente zelf bevat zo weinig calorieën dat het ook geen doodzonde is om het met room te maken. Alleen is er in industrieel gemaakte spinazie zelden echte room verwerkt, maar wel zetmeel met melk (lees maar es de ingrediënten).
Aan de andere kant is spinazie een groente die snel de negatieve dingen uit de omgeving opneemt, zoals bv. radioactiviteit.
Wat is dus het beste?
- eet zeker niet elke dag enkel en alleen spinazie (of gelijk wat anders) als groente. Je lichaam heeft alle soorten groenten nodig, niet alleen groene groenten. Het is de combinatie die ervoor zorgt dat je lichaam alle noodzakelijke stoffen binnen krijgt.
- neem gerust room bij je spinazie, maar doe hem er dan zelf bij. dan kan je kiezen voor een magere variant plus weet je dan tenminste dat het ook echt room is
- kies bij voorkeur voor bio-spinazie. radioactiviteit kan je hierin niet vermijden (die komt uit de " lucht") maar je krijgt dan toch minder schadelijke stoffen naar binnen.
- je lichaam heeft vitamine C nodig om het ijzer uit de spinazie te kunnen opnemen, dus eet erbij in de schil gekookte aardappelen of een andere iets wat veel vitamine C bevat.
Bronnen:
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

a la creme zal iets meer vetstoffen bevatten,maar voor de rest zou dit toch geen probleem mogen zijn,tenzij je op uw lijn moet letten...
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn lichaam is op geen elke mogelijkheid een kilotje bij te krijgen, maakt niet uit hoeveel chips ik eet o.i.d.
Verder eet ik wel gezond en is mijn gewicht ook prima, het enigste wat ik mis is de dagelijkse hoeveelheid groente, gezien ik dus weinig groentes lekker vind, vroeg ik mij af of ik spinazie dagelijks zou kunnen eten.
ronron1212
11 jaar geleden
Het nitraat is niet zo goed dagelijks
spinazie bevat vrij veel nitraat, en dat schijnt niet goed te zijn.Maar hoeveel je moet eten om daar teveel van binnen te krijgen weet ik niet. Het schadelijke-ongezonde aan iedere dag spinazie is dat je wel heel eenzijdig eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
even de voor en tegens opgezocht. van spinazie, niet van de creme
anneliez
11 jaar geleden
Spinazie is een nitraatrijke groente. Van nitraat mag je niet te veel binnen krijgen. Op basis van onderzoek naar de gezondheidsrisico’s van nitraat is de Aanvaardbare Dagelijkse Inname ervan gesteld op 3,7 milligram per kilo lichaamsgewicht. Daarom adviseert het Voedingscentrum om niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten.
Ook om voldoende andere voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk om te variëren in de ingrediënten van je maaltijden. Bovendien is "à la crème" een aanduiding dat het een met room aangemaakt diepvriesproduct is, dus dat bevat al veel minder voedingsstoffen dan verse spinazie. Dus ik weet wel zeker dat het schadelijk voor jouw gezondheid is om dat elke dag te eten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist!
+
ronron1212
11 jaar geleden
helemaal mee eens+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+!
zelfs al zou je het om de dag eten, is het nog niet gezond, maar direct schadelijk is weer een ander woord, op lange termijn waarschijnlijk wel.

iedere dag groene groente is al niet goed, laat staan iedere dag spinazie.