Er zijn een paar dingen waar je je brood zachter mee kunt krijgen (en wat minder droog), eventueel kun je ze ook in combinatie met elkaar toepassen:
-Boter gebruiken in plaats van olie
-Melk in plaats van water
-Een kopje okara (sojapulp)* toevoegen
-Een ei (of twee) toevoegen
-Wat meer wit dan volkorenmeel gebruiken (ik bak meestal met iets meer volkorenmeel dan wit meel omdat ik dat lekker vind, maar af en toe maak ik een zacht en zoeter brood en dan gebruik ik in verhouding meer wit meel).
-Een beetje suiker toevoegen zodat de gist beter werkt (normaal gebruik ik geen suiker, maar af en toe wel. Doordat je meer rijs krijgt, krijg je ook een opener structuur zodat het brood wat zachter aan doet)
Verder is ascorbinezuur (vitamine C) een goede broodverbeteraar. Dit zorgt ervoor dat je brood wat langer vers lijkt en minder uitdroogt. Dat kan bijdragen aan de suggestie van 'zachter' brood. Ik gebruik gewoon de vitamine C tabletten van de drogist met de minste toevoegingen in de tablet. Extra glutenmeel toevoegen schijnt ook te helpen, ik heb daar alleen zelf geen ervaring mee.
*Okara is de pulp die je overhoudt als je zelf sojamelk maakt van sojabonen. Ik doe dit thuis dus heb het vaak voorhanden. Doe het bijna in al m'n broden en ze zijn daardoor minder droog en ook wat zachter. Wil ik een nog zachter brood, dan vervang ik een deel van het water door sojamelk en soms doe ik daar nog extra magere melkpoeder bij. Daar krijg je echt een heel andere textuur van. Net als met boter of ei trouwens, dat verschil merk je duidelijk.