hoe bak je je brood extra zacht?

wanneer ik brood bak is het nooit 100% zacht, nochtans bak ik het volgens het recept en volgens de aanwijzingen van mijn broodmachine. Mijn kinderen houden van extra zacht brood, maar dat lukt me niet, dus moet ik voor hen dan toch nog brood halen bij de bakker, kan er me iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
21.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
probeer er eens wat olijfolie doorheen te mixen, dat geeft bij ons een zachte smaak

Het beste antwoord

Er zijn een paar dingen waar je je brood zachter mee kunt krijgen (en wat minder droog), eventueel kun je ze ook in combinatie met elkaar toepassen:

-Boter gebruiken in plaats van olie
-Melk in plaats van water
-Een kopje okara (sojapulp)* toevoegen
-Een ei (of twee) toevoegen
-Wat meer wit dan volkorenmeel gebruiken (ik bak meestal met iets meer volkorenmeel dan wit meel omdat ik dat lekker vind, maar af en toe maak ik een zacht en zoeter brood en dan gebruik ik in verhouding meer wit meel).
-Een beetje suiker toevoegen zodat de gist beter werkt (normaal gebruik ik geen suiker, maar af en toe wel. Doordat je meer rijs krijgt, krijg je ook een opener structuur zodat het brood wat zachter aan doet)

Verder is ascorbinezuur (vitamine C) een goede broodverbeteraar. Dit zorgt ervoor dat je brood wat langer vers lijkt en minder uitdroogt. Dat kan bijdragen aan de suggestie van 'zachter' brood. Ik gebruik gewoon de vitamine C tabletten van de drogist met de minste toevoegingen in de tablet. Extra glutenmeel toevoegen schijnt ook te helpen, ik heb daar alleen zelf geen ervaring mee.

*Okara is de pulp die je overhoudt als je zelf sojamelk maakt van sojabonen. Ik doe dit thuis dus heb het vaak voorhanden. Doe het bijna in al m'n broden en ze zijn daardoor minder droog en ook wat zachter. Wil ik een nog zachter brood, dan vervang ik een deel van het water door sojamelk en soms doe ik daar nog extra magere melkpoeder bij. Daar krijg je echt een heel andere textuur van. Net als met boter of ei trouwens, dat verschil merk je duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe meer kneden hoe zachter, daar kun je zelf eigenlijk niet tegen kneden, want professionele kneedmachines oefenen veel grotere krachten uit en gedurende lange tijd. Daardoor wordt de celstructuur fijner en het brood zachter. Als je lekker brood wilt ga dan gewoon naar een goede bakker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik onderstaand recept voor lekker zacht brood:

225 ml warm water (45°C)
2 eetlepels ruwe rietsuiker
1 theelepel snelwerkend gist
4 eetlepels plantaardige olie
400 gr broodmeel
1 theelepel zout

Water, suiker en gist in de bakpan van de broodmachine doen. Het gist 10 minuten laten oplossen en schuimen. Olie, bloem en zout toevoegen. Kies het basismenu of het menu voor wit brood en druk op Start.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door een gedeelte van het water te vervanger door sinasappelsap. Hier proef je later niets van terug, maar het word wel zacht en luchtig