Er bestaat custard op basis van maïszetmeel, dat is in poedervorm verkrijgbaar. Dit zogeheten custardpoeder wordt dan opgeroerd met melk.

Je hebt ook de originele manier en dat is een mengsel van eieren, suiker, vanillestokje en melk dat verdikt wordt door het te koken. Denk aan crème brulé.

Gele room ofwel banketbakkersroom.
Ingrediënten
eierdooiers , suiker, bloem, melk, vanillestokje en boter.

Hierin word dus bloem gebruikt, in tegenstelling tot de originele custard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Custard is normaal gesproken een onderdeel van gele room, met alleen custard heb je nog geen gele room.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Custard is vanillevla, gemaakt van melk, bloem en vanillesuiker.
Gele room is banketbakkersroom, gemaakt van melk, bloem, suiker, vanillestokje, en eierdooiers.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
custard is gemaakt eieren en melk. Daar komt geen bloem aan te pas. Custardpoeder heeft een basis van maiszetmeel.
Vooral de Britten maken vaak 'gustard' als nagerecht.
Het is een soort warme vanillevla die vaak in een ovenschaal gebakken wordt en dan koud of warm gegeten wordt. Een soort vanille pudding dus.
In Engeland noemen ze dit recept dus gustard en in Frankrijk heet dit recept 'Crème pattisière.
In Nederland noemen ze het Vanillebanketbakkersroom.

Tompoezen, roombroodjes, soezen en croissants zijn hier vaak mee gevuld.

Je hebt ook gustardpoeder en hiermee wordt vanille pudding/ vla of banketbakkersroom gemaakt als je geen vanille als stokje in de melk laat trekken. Het is een soort poeder dat een sterke vanillegeur/-smaak heeft.
Het ligt aan de hoeveelheid hiervan die je gebruikt om te bepalen of het een dikke of dunne vla wordt.

In feite is er dus geen verschil in het maken en de ingrediënten zijn ook hetzelfde. Een goede vanille pudding
kan als hij koud en opgestijfd is, net zo goed als banketbakkersroom gebruikt worden.
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het heet toch echt custard, met een C.
amc
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk en ik wist het maar het was me niet opgevallen. Bedankt voor de correctie Amadea ;)