Wat is het Spaanse element aan Spaanse [borrel-] gehaktballetjes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

De Spaanse borrelballetjes 'de Albóndigas, is een klassieke vorm van tapasgerecht, die je vrijwel overal in Spanje op de kaart of tafel ziet staan. Het is daar zoiets als bij ons de bitterballen. Je associeert de bitterballen direct met Nederland zoals de Albóndigas met Spanje worden geässocieerd.

Het typisch Spaanse ingrediënt dat wordt toegevoegd is het gerookte paprikapoeder 'Pimentón de la Vera'. Dit gebruiken ze ook om de Chorizo zijn rode kleur te geven en heeft een diepe, intense, rokerige zoet-pittige smaak en geeft een kenmerkende smaak af. Het is er in twee varianten nl een heel pittige- en een mildere zoete vorm.
Wellicht kan je denken dat de tomatensaus die er meestal bij geserveerd wordt, ook iets typisch Spaans is, maar dat vind ik net zoveel naar italië wijzen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (1)

De balletjes worden vaak met knoflook en Spaanse peper gemaakt en geserveerd in tomatensaus. Spaanse ingredienten dus, die echter ook wel in andere landen te vinden zijn.

Wat misschien wel het meest Spaans aan de balletjes is, is dat ze in Spanje als tapas worden geserveerd. De typische Spaanse hapjes bij de borrel.