Hoe is het gesteld met de versheid van noten die je op de markt koopt?

Ik wil het recept van de Pecansnack op 24Kitchen (zie: http://www.24kitchen.nl/recepten/pecansnack ) gaan maken, waarin de basis bestaat uit ongv. 500 gram pecannoten. In deze grote hoeveelheid kun je niet terecht bij de supermarkt (enkel 70/100 gr.), daarom wil ik ze op de markt bij de notenboer halen.

Stel ik wil de snack zaterdagavond op tafel hebben, zijn de noten dan nog vers (en lekker) als ik ze op woensdagmiddag haal en bereid? Of op woensdag haal en zaterdagochtend bereid? Of zijn ze dan niet meer vers, en kan ik de noten beter pas zaterdagochtend van de markt halen en daarna nog bereiden?

Alvast bedankt voor de reactie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Antwoorden (3)

@HomerSimpson

Zaterdag halen en zaterdag maken : verser kan niet !

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het ook, dan maar een x extra fietsen! :P Denk dat ik woensdag even langs de notenboer op de markt ga en vraag wat het beste te doen. Bedankt iig voor je antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'T klinkt in ieder geval lekker ! succes :*)
Als je zo'n veel noten gaat kopen op de markt vraag eerst of je er één mag proeven, of koop eerst een klein beetje om te kijken of ze vers zijn. Koop zelf regelmatig noten op de mark op verschillende plaatsen. Bij de één zijn ze oud en taai en een andere zijn ze weer lekker vers (gebrand).

In jouw geval maakt het opzicht niet veel uit wanneer je de noten haalt. Je gaat ze toch bereiden in de oven waardoor ze hun oude knapperigheid terug zullen krijgen.
Je zou de noten woensdag kunnen bereiden en bewaren in een luchtdichte bakje of zakje. Doe ik zelf ook altijd en zo blijven ze minstens een week goed, knapperig. Maar bereiden en gelijk opeten is wel het lekkerst. Dan hangt er een heerlijke geur van versgebrande nooitjes door je hele huis, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt in principe niet zo veel uit op welke dag je de nootjes koopt, want ze zijn allemaal weken of zelfs maanden oud. Pecannoten worden per schip geïmporteerd, meestal uit Zuid Amerika, en de reis duurt tussen de 3-4 weken, en dan tel ik niet mee de oogst, het sorteren, de tussenopslag, distributie...
De meeste geïmporteerde pecannoten zitten nog steeds in het dopje als ze verscheept worden, en worden pas in Nederland door industriële notenbranders gepeld en gebrand, en dat is het meest bepalend voor de versheid. Dit alles natuurlijk er van uit gaande dat je noten van de laatste oogst krijgt, maar dat merk je snel aan de prijs ;-)
Rauwe pecannoten zijn ook verkrijgbaar, maar je vind ze niet overal. Dat is natuurlijk het allerbeste, en gezien de lange reis tussen Zuid Amerika en Europa, is er écht geen verschil te proeven door het moment van aankoop!
Mijn advies als je geen rauwe kan vinden: proef altijd eentje en kies de noten die minder gebrand zijn en geen bittere nasmaak hebben (dat is een teken van ouderdom), die zijn vaak de allerverste. Als je ze toch in de oven gaat bereiden wil je ook geen verkoolde nootjes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan natuurlijk aan de notenboer op de markt vragen of hij de pecannoten zelf brandt. Als dat zo is, kan je hem vragen 500g rauwe noten voor je te reserveren, zodat je deze thuis zelf kan branden. Dat is het allerbeste!

Toegevoegd na 6 minuten:
... en dan mag je gerust je nootjes op woensdag halen... bewaar ze dan wel in een droge, luchtdichte verpakking tot het moment dat je ze gaat branden.

Mmmmhh! Ik krijg ook zin in...!