In een recept wordt gezegd "gebruik een springvorm van 1,5 liter. Hoe meet ik de inhoud van mijn vorm ?

Mijn springvorm heeft een doorsnee van 26 cm.
Vullen met water lijkt me niet logisch.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het recept zegt neem een vorm van 1,5 liter , welke moet ik dan nemen?

12 jaar geleden
in: Koken
7.7K

Antwoorden (4)

En waarom zou je hem niet even vullen met water?

Dat is de makkelijkste manier ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de inhoud meet van de vorm (gewoon vullen met water) dan weet je ook voor hoeveel personen hij is.
Even ter vergelijking:
Springvorm met een hoogte van 7cm
springvorm 20 cm - inhoud: 2,2 liter = 10 personen
springvorm 22 cm - inhoud: 2,7 liter = 13 personen
springvorm 24 cm - inhoud: 3,2 liter = 15 personen
springvorm 25 cm - inhoud: 3,4 liter = 16 personen
springvorm 26 cm - inhoud: 3,7 liter = 18 personen
springvorm 28 cm - inhoud: 4,3 liter = 20 personen
springvorm 30 cm - inhoud: 4,9 liter = 23 personen

Toegevoegd na 12 minuten:
Gebruik een litermaat

Toegevoegd na 22 minuten:
De kleinste waar je dus 1'5 liter in af meet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriana
12 jaar geleden
Wanneer je deze met water vult dan weet je nog niet hoever je deze moet vullen om de juiste maat te hebben. bedankt alvast voor dat overzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HUH? Neem anderhalve liter en gooi dat in je vorm... dan ben je er toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep -_-!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook 6 glazen van 250 ml gebruiken of 15 borrelglaasjes van 100 ml.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of 300x een theelepeltje van 5 ml?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol scout, niet eens gezien... de ellende alleen al om 23 GELIJKE punten te krijgen hahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joh niet zo zaniken haha!
Waarom is vullen met water niet logisch? Het is de makkelijkste manier om de inhoud te meten..,
Vullen met water ( hoeft niet volledig vol te zijn, moet wel een randje over zijn ivm het rijzen.)
Water eruit gooien en afdrogen en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoogte x oppervlakte = inhoud
dus hoogte * pi * straal^2 = met straal in dm (1 liter=1dm3) ioftewel
hoogte * 1.69*pi en dan kijken of je ongeveer op 1.5 uitkomt (zal niet precies zijn want met pi krijg je nooit een exact antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihihi, dan lijkt me vullen met water een stuk simpeler!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, maar dat wilde devraagsteller niet. daarom deze oplossing, is niet eens zo heel moeilijk hoor. hoogte en straal opmeten, rekenmachine pakken en klaar.
als je bang bent dat het water net zo snel weer uit de vorm zal lopen doe er dan eerst een plastic zak in
of bekleed het met plasticfolie