Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je asperges eet, of zelfs maar eentje, waarom ruikt je urine dan zo raar, vaak al na een paar minuten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/stinkt-urine-eten-asperges.5753 Reeds gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, dat heb ik ook altijd!
AWM
14 jaar geleden
Hee, maar mijn stofje is destijds niet genoemd ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Wat je ruikt is "methyl mercaptan", een stof die je enzymen bij de spijsvertering vormen bij het opnemen van de asperges.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Dat gaat inderdaad erg snel. Komt door de zwavelhoudende stoffen in de asperge die eenmaal omgezet in de urine terechtkomen. Zie link naar Wikipedia.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In asperges zit een vluchtig zwafelachtig stofje (asparagina), dat een vies geurtje aan de urine geeft, maar dat over het algemeen onschadelijk is voor het lichaam. Soms komt het voor dat dit stofje verstopping van de nieren of de urinebanen veroorzaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Asparagine is best wel gezond:
quote:
Dit aminozuur bevordert de uitscheiding van ammoniak, levert een bijdrage aan de energieproductie, assisteert bij de productie van DNA en RNA en verhoogt het uithoudingsvermogen. Asparagine beschermt het lichaam tegen straling en behoedt de lever voor de schadelijke gevolgen van drugsgebruik.

Voorts bevordert asparagine de opname van mineraalzouten - zoals calcium en magnesium - in het bloed en de cellen. Grote hoeveelheden worden aangetroffen in de hersenen van mensen die aan epilepsie lijden. Bij sommige vormen van depressie blijkt er juist een tekort van dit aminozuur in het hersenweefsel aanwezig te zijn. Asparagine wordt dan ook in de medische wereld gebruikt om deze aandoening te bestrijden.
Unquote

Weer wat geleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het eten van asperges krijgt de urine een eigenaardige, typische geur. De scherpe geur is het gevolg van een aantal vluchtige zwavelhoudende verbindingen die vrijwel meteen in de urine opduiken na het eten van asperges. Deze stoffen zijn gevonden door de lucht boven een aspergeplas met gaschromatografie te bemonsteren. Tot deze stoffen behoren methaanethiol, dimethylsulfide, dimethyldisulfide, bis (methylthio) methaan, dimethylsulfoxide en dimethylsulfon, welke in een paar duizend maal hogere concentraties aanwezig zijn na consumptie van asperges dan in gewone urine. Waarschijnlijk is de afbraak van onder meer asparagusinezuur, een typisch bestanddeel van asperges, verantwoordelijk. Het asparagusinezuur zelf ruikt nauwelijks, maar wordt door het lichaam omgezet in een aantal kleinere verbindingen die wel een sterke geur verspreiden. Er zijn allerlei enzymatische en biochemische verklaringen hoe deze omzetting plaats vind.


Niet iedereen zal na het eten van asperges last hebben van sterk geurende urine. Waardoor dit komt is niet geheel duidelijk. Er is gesuggereerd dat sommigen niet over de benodigde enzymen beschikken om asparagusinezuur naar de sterk geurende stoffen om te zetten. Anderzijds is gemeld dat niet iedereen deze geur in dezelfde mate kan ruiken. Voor dergelijke verbindingen is een receptor in de neus nodig waarvan de aanwezigheid erfelijk bepaald is. Sommigen missen deze receptor en ruiken dus niets van deze stoffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb die receptor duidelijk wel en dat is voor mij een reden om zo weinig mogelijk asperges op tafel te zetten. Ik vind de urine daarna namelijk afschuwelijk ruiken!!!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding