Medicijnen kunnen zeker invloed hebben op je haar, of specifiek cortisonen krullen doen verdwijnen zal per persoon verschillen, maar zeker mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cortison is een corticoïde dat net zoals adrenaline wordt door je lichaam geproduceerd als respons in een situatie van stress. Ze worden ook wel eens "stresshormonen" genoemd.

Ik zal niet verder ingaan in de positieve effecten van cortison, omdat je dit waarschijnlijk al gehoord hebt van je arts. Kijk anders op Wikipedia of de bijsluiter van je medicijn.

Maar het is belangrijk om te weten dat corticoïden doen met ons lichaam precies waar ze voor bedoeld zijn: je lichaam klaarstomen voor een stress-situatie. Je zou het kunnen vergelijken met klaarstaan voor een gevecht.
Onmiddellijke effecten zijn verwijding van je pupillen (zodat je beter kan zien), verhogen van je pijngrens (zodat je door kan vechten), vernauwing van je huidvaten (zodat je minder snel gaat bloeden en je spieren beter doorbloed worden), en ga zo maar door.
Na langdurig gebruik van corticoïden (of als je in een permanente stress-situatie zit) krijg je een verminderde immuunrespons, ontstekingsremming, verstoring van de groei bij kinderen, en andere nadelige effecten.

Zoals je ziet, een van de effecten van cortison heeft directe invloed op je huid, en dat is ook iets wat algemeen bekend is: in periodes van stress wordt je huid minder mooi, en kan je last krijgen van haaruitval. Dat komt o.a. doordat je huid minder voedingsstoffen krijgt door de verminderde bloedtoevoer.
Als je bedenkt dat krullen in je haar ontstaan door een licht onregelmatig groei van de haren (één kant van elk haartje groeit iets harder dan de andere, waardoor de haar gaat krullen), en dat je haren dik en sterk genoeg moeten zijn om de gekrulde vorm te behouden, dan begrijp je dat het heel goed mogelijk is dat langdurig gebruik van cortison (of een langdurige periode van stress) je krullen doet verdwijnen.