Volgens Campina wordt de lactose in de melk gesplitst in enkelvoudige suikers; dat gebeurt ook in je lichaam, als je geen lactosevrije melk drinkt.

Hier wordt het op ongeveer dezelfde manier uitgelegd:

"Lactosevrije melk is eigenlijk geen echte zuivelvervanger. Het gaat namelijk om gewone koemelk, maar dan zonder de stof lactose. Dit wordt bereikt door het toevoegen van de enzym lactase aan de melk. Deze splitst lactose in glucose en galactose, zodat de negatieve gevolgen van lactose niet optreden. Dit betekent dus dat lactosevrije melk geschikt is voor mensen met koemelk allergie, maar niet voor veganisten of ovo-vegetariers. Sinds 2006 is lactosevrije melk beschikbaar in vrijwel elke supermarkt."
http://www.eatgreen.nl/blog-item/zuivelvervangers-deel-4-rijstmelk-en-lactosevrije-melk

En hier de antwoorden op eventuele andere vragen over lactose in melk:
http://www.minusl.nl/vragen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mesner
Het citaat uit de site van eatgreen.nl bevat een ernstige fout, namelijk dat melk zonder lactose geschikt is voor mensen met een koemelkallergie.
Mensen met een koemelkallergie zijn allergisch (dat is dus een immuunreactie) tegen melkeiwitten.
Mensen met een lactoseintolerantie missen in hun maag het enzym lactase, waardoor ze de lactose niet kunnen splitsen en verteren. Het uitleg over hoe je lactosevrije melk maakt klopt wel, overigens: gewoon door lactase aan melk toe te voegen.
Maar feit blijft dat mensen met een koemelkallergie GÉÉN lactosevrije melk mogen drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou goed kunnen, en dan heb ik het citaat iets te lang gemaakt. ;-)
Ik heb alleen gekeken naar hoe het werd gemaakt, en heb de rest eigenlijk niet (goed) gelezen.
Bedankt voor je aanvulling/verbetering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+