Hoe maak ik chinese olie sambal?

Bij de chinees kreeg ik altijd een zakje met daarin een zwarte sambal. Al jaren probeer ik het recept te achterhalen. Aan de chinees kan ik het ook niet meer vragen deze is helaas weg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik ken uiteraard het recept niet van jouw Chinees maar ik heb zelf wel eens een zwarte sambal gemaakt naar aanwijzing van een Chinees uit mijn vaste stek.

Hiervoor moet je knoflookteentjes bruinen in wat olie en ook de pepertjes bak je even donkerder. Doe de knoflook, de pepers en bruine suiker in een vijzel en stamp alles fijn. Doe er wat (zoute) sojasaus bij en stamp/vermeng alles goed. Doe in een pannetje en kook het even. Eventueel iets water erbij en proeven! Misschien iets meer suiker, misschien een beetje verse geraspte gember....ook piepklein gesneden verse soepgroenten heb ik er weleens bij gedaan, was ook lekker.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik flauw, een -1 geven voor zo'n prachtig antwoord van amc!
Meteen een +1 van mij, want het recept hoeft niet precies hetzelfde te zijn als dat van Vissern, maar ziet prima uit en is zeker ook lekker. Ik zou alleen proberen om de knoflookteentjes niet erg bruin te bakken (dan krijg je een zeer bittere nasmaak), en de donkere kleur te krijgen door de pepers en de suiker op een laag vuurtje rustig te laten karameliseren... en van de sojasaus, uiteraard!
Voor een nog zoetere variant ketjap manis ipv sojasaus.
amc
11 jaar geleden
Dank je wel Gabi! Uiteraard mag deknoflook niet verbranden alleen iets verkleuren, hierin was ik niet echt duidelijk. Ik heb het zelf ook geprobeerd met ketjap manis omdat ik de asin of de sojasaus zo niet lekker vind. Ik gebruik zelf weinig zout en dan is het gauw te...
Gek genoeg is juist de sojasaus lekkerder dan de zoetere variant. dat zoutige geeft een goede smaaksensatie aan juist de sambal. Ook mijn 'mannen' ervaren dit zo.
Ik heb het verschil geproefd en wij vinden de sojasaus lekkerder, maar het is natuurlijk persoonlijk verschil in smaak! (^-^)