Hoe maak ik frito tomatensaus?

Ik heb uit de winkel een pakje frito van heinz gekocht. Deze tomatensaus heeft een zoete smaak die de andere niet hebben. Hoe maak ik deze.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het geheimpje van mijn moeder, om de macaroni saus minder zuur te maken, is per 3 blikjes puree (goedkoopste bij de AH), 1 theelepeltje suiker.. een minder luxe oplossing, maar wel veeeeeel makkelijker ;)

Antwoorden (2)

Het grote verschil tussen gewone tomaten saus en frito is dat frito gebakken ui en knoflook in zit.
Heinz voege zelf ui en knoflook extract toe. Als je het zelf zou maken kan zou ik eerst knoflook en ui opbakken in olie en gewoon recept voor tomaten saus gebruiken. Voor extra smaak zou nog uienpoeder er bij kunnen doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hier een link naar een eenvoudig recept:
http://www.euroresidentes.com/euroresiuk/Recipies/tomato_sauce.htm
Er zijn heel veel variatie te bedenken en hangt af wat je zelf lekker vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, maar als van origine Spaanstalige GV'er moest ik heel even lachen :-)

"Frito" betekent "gebakken" in het Spaans, en dat verklaart meteen het verschil tussen een 'frito' en een niet 'frito' variant.
In de 'Tomate Frito' variant zit er naast tomaat ook olie, ui, knoflook, zout, suiker en kruiden en specerijen (kijk maar even op het etiket)
Ui en knoflook worden éérst in de olie gebakken, en hierdoor krijg je meteen een zoete smaak. Hieraan worden gezeefde tomaten toegevoegd, en de rest van de ingrediënten, inclusief een behoorlijke hoeveelheid suiker. Het geheel krijgt dan een rijkere, licht zoete smaak waardoor je het zure van de tomaten minder proeft, terwijl de saus zelf nog steeds behoorlijk zuur is (de pH blijft laag, waardoor de saus langer houdbaar is)

In andere sauzen op basis van alléén tomaat (je ziet op het etiket 'Gezeefde tomaten'), worden de gezeefde tomaten in een grote ketel ingekookt tot de gewenste dikte (rauw zijn ze dus nooit), en verder wordt niets (of bijna niets) hieraan toegevoegd. Zo'n saus is dan bijna even zuur als de andere, maar nu kan je het proeven omdat er geen suiker aan toegevoegd is.

En dan weet je ook meteen hoe je zo'n saus ("tomate frito" in het Spaans) moet maken. Zie hier mijn eigen recept:
In een ruime pan met een dikke bodem een flinke scheut olijfolie, 2 fijn gesnipperde uien en 2 tenen knoflook glazig bakken, en dan 1 kg gezeefde tomaten (het liefst gepeld en zonder pitjes, maar dat is een kwestie van smaak) toevoegen. Als het geheel kookt, voeg je één glas witte wijn of (nog lekkerder!) Martini bianco. Dan laat je het op een medium-laag vuur inkoken tot de gewenste dikte. Op het laatste moment op smaak brengen met zout, suiker (2-3 eetlepels) en kruiden. Zelf hou ik van een saus met een beetje 'bite', maar je kan het uiteraard ook fijn pureren met een staafmixer.
Je kan eindeloos variëren door extra groente te gebruiken (b.v. selderij geeft een heerlijke smaak!) of steeds andere kruiden te gebruiken. Mijn favorieten zijn basilicum, oregano, salie en tijm.

Voor het beste resultaat gebruik je hele rijpe tomaten, het liefst trostomaten of roma (peervormige tomaatjes)

Toegevoegd na 1 uur:
Tip voor het makkelijk zeven van tomaten: doormidden snijden, harde stengel wegsnijden, en dan raspen met een kaasrasp met grote gaten, boven op een bord. Als je het goed doet (let op je vingers!) hou je alleen een dun velletje over.