Is stamslaboon hetzelfde als boterboon?

Zo niet, hoe smaakt een stamslaboon dan? Kan er vrij weinig informatie over vinden..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Sommige stamslabonen hebben goudgele peulen, dit zijn dan boterbonen, nog andere soorten zijn paars. De meningen over de smaak van boterbonen lopen uiteen over zeer goed tot "flets".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Nederlandse naam: struikboon, prinsesseboon, slaboon.
Bij de stamslabonen of sperziebonen worden de peulen geheel of in stukjes gebruikt als groente. Er zijn hierbij verschillende types. De naaldboontjes zijn Franse selecties die heel fijne en tot 20 cm lange peulen vormen. Het gewas is meestal weelderig en er wordt meerdere keren geplukt. De zaden zijn zwart, bruin, beige of gevlekt. De chinese boontjes of hotelboontjes zijn ook zeer fijn maar veel korter, maximum 12 cm. Het gewas is veel meer gedrongen en de oogst kan gebeuren in één tot maximum twee maal. De peulen zijn zeer recht, fijn en gelijkvormig, en presenteren goed op een bord in het restaurant of hotel. De zaden zijn wit. De klassieke slabonen of prinsessenboontjes hebben witte of bruine zaden, en hebben een iets minder fijne peul dan de naaldboontjes. De peulen zijn vlezig en hebben de neiging snel over te gaan tot zaadvorming in de peulen. Sommige stamslabonen hebben gele peulen, dit zijn dan boterbonen, nog andere soorten zijn paars. De paarse bonen kleuren groen bij het koken en hebben een uitstekende smaak.

Toegevoegd na 23 seconden:
http://www.tuinkrant.com/plantengids/groenten/35642.htm