Is elke dag een zak chips eten slecht voor je?

Hoe slecht is het voor je om elk dag een zak chips op te eten ( Op de kortere termijn en op de langere termijn )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
81.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke ongezond. Lees ook hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/ongezond-iedere-dag-chips-zoutjes.38145

Antwoorden (6)

Als je jong bent heb je veel loze ruimte in je lichaam, die eerst wordt opgevuld met vet, voordat je echt in de ‘breedte gaat groeien’, op dat moment is er geen houden meer aan. En natuurlijk de verzadigde vetten en vergeet niet de transvetten in chips. Die in de US vanwege hun kankerverwekkend vermogen wel verboden zijn. In Europa hebben de producenten dat verbod nog - zonder argumenten - kunnen tegenhouden. Er zitten transvetten in als er iets opstaat als ‘gehydrateerde of geharde plantaardige oliën’
Toegevoegd na 1 minuut:
En je nieren worden kwalitatief bij elke zak chips door het zout een stukje minder. Je hoeft je dan ieder geval niet druk te maken over de AOW leeftijd, want die haal je zo toch niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke dag een zak chips verorberen is volgens mij een regelrechte aanslag op je gezondheid, je spijsvertering en je gewicht.
In chips zitten geen functionele nutriënten, heel veel zout, smaakversterkers, vet en calorieën (ca 450 Kcal/100gr).
Het bevat evenmin vezels wat niet bijdraagt tot een gezonde darmflora.

Op lange termijn zal dit zeker zorgen voor overgewicht, hart-en vaatziekten en een ongezonde huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet gezond voor je, het bevat erg veel zout en vet.

Op de korte termijn: je lichaam gaat waarschijnlijk meer vocht vasthouden en je krijgt veel dorst.
Ook kun je meer honger krijgen, omdat chips loze kcal zijn. Je lichaam wil voedingsstoffen hebben en wil meer eten hebben.

Op de lange termijn: al het zout en vet is niet echt goed voor je aderen, die kunnen dichtslibben.
Waarschijnlijk ben je ook dikker geworden, omdat je meer gaat eten, zoals ik hierboven al meldde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voedingswaarde chips per 100 gram:
557 kcal
5,5g eiwitten
43,0g koolhydraten
2,6g suikers
39,5g vet (waarvan 18,2g verzadigd)
6,0g vezels
Ritsuka
11 jaar geleden
Even een andere zienswijze: stel dat jij elke dag een zak chips eet maar zoveel aan lichaamsbeweging doet (zwaar beroep etc) dat je daarnaast ook gewoon alles kan eten wat je met deze link kan vinden: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx bijv voor een man van 25:
200 gr Fruit 2 stuks
200 gr Groente 4 opscheplepels
250 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 5 opscheplepels
245 gr Brood 7 sneetjes
30 gr Kaas 1,5 plak
450 ml Melk(producten)
100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers
15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels
35 gr Halvarine 5 per sneetje
1500-2000 ml Dranken (inclusief melk)

EN je komt nog steeds niet aan, dan zie ik weinig problemen. De problemen die er zijn zitten in het zout, maar als je verder nergens zout toevoegt en niet kookt met kant en klare pakjes dan denk ik: geen probleem.

Je hebt in zo'n zwaar beroep namelijk extra kcal nodig en natuurlijk is dat gezonder om dat uit extra warm eten en extra brood te halen maar je hebt met het bovenstaande als je gevarieerd en gezond eet (dus geen kant en klare pizza's maar echt gezonde maaltijden met voldoende groente) al voldaan aan je minimale inname van vitaminen en mineralen etc.

Je hebt misschien nog een probleem met de hoeveelheid ongezonde vetten, dus kies dan wel chips met zoveel mogelijk de gezonde vetten (dus het percentage verzadigd vet zo laag mogelijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag je antwoord pas nadat ik het mijne geplaatst had. Grappig dat je hier ook wat genuanceerder over bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, alleen krijg ik er weer een min voor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer onterecht! Een compensatieplus kan ik je helaas niet meer geven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tss verkeerd geplakt ;) maar goed dat er niets vreselijks in stond. Dit is de goede: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/kost-praktijkexamen-rijschool.330706
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hiervoor gezegd: plusje ook voor jou en dat ik ook in de genoemde link al een onverklaarbaar minnetje kreeg maar ik kopieerde verkeerd, dat is nu weggehaald.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Presies. Goed en mooi omschreven!
Dat ligt vooral aan de hoeveelheid, dus de grootte van die zak. En grote zak is om en nabij de 200 gram. Daarmee werk je ongeveer 1100 kilocalorieën naar binnen. Dat is best veel als je bedenkt dat je daarmee al aardig in de buurt van de helft van je dagelijkse calorieënbehoefte komt.

Potato chips op zich zijn niet zo ongezond als voedingsmiddel. Transvet komt er nauwelijks in voor en gaandeweg wordt het meervoudige onverzadigde vet vervangen door enkelvoudig verzadigde, dat stabieler en beter voor je gezondheid is.

Iedere dag wat potato chips is dus geen probleem voor je gezondheid maar de hoeveelheid zou ik beperken tot een klein zakje van 50 gram per dag. Dan is er ook nog ruimte om je voedingspatroon in evenwicht te brengen met eiwitten in de vorm van vlees, vis ei en kaas en groente. En je beperkt de zoutinname met zo’n klein zakje tot hoogstens een halve gram.

Ik ben dus wat minder pessimistisch dan enkele andere antwoorders. Dat komt vooral omdat transvetten nauwelijks (meer) voorkomen in potato chips en omdat het meervoudig verzadigde vet grotendeels vervangen is door enkelvoudig. Echter, van chips eet je makkelijk door en ze combineren ook nog heel goed met frisdranken. Ben je daar min of meer verslaafd aan dan kun je beter afkicken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eerste instantie zou ik kei hard JA willen roepen. Maar ik realiseer me dat ik zelf ook jaren lang iedere dag chips at. Soms inderdaad wel een hele zak. ( Zo,n gezins zak) Heerlijk! En ik moet zeggen dat ik nog steeds kern gezond ben. Ik mankeer niks ik heb geen overgewicht omdat ik gewoon iedere dag behoorlijk ver moest fietsen en ik at ook iedere dag gewoon gezond. En aan mijn tanden en kiezen mankeert ook nog steeds niks. Dus ik denk dat als je verder gewoon normaal beweegt, gewoon voldoende vitamines enzo binnen krijgt, en gewoon voldoende drinkt dat er niks aan de hand is. Tenminste dat is hoe ik het ervaren heb. ( Nu eet ik niet meer iedere dag een zak chips en zelfs niet eens iedere dag een handje vol , omdat die behoefte er totaal niet meer is.)