Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt stroop en chocoladepasta die je op (koude) pannenkoeken smeert na een tijdje waterig?

Wanneer ik koude opgerolde pannenkoeken met daarop appelstroop of nutella een tijd laat staan wordt de stroop/pasta superwaterig/vloeibaar en druipt het eruit.

Op boterhammen is dat (in ieder geval met nutella) nooit het geval. Heeft iemand hier een verklaring voor?

(Ik denk zelf dat brood vocht van smeersel absorbeert en pannenkoeken niet, maar dat verklaart nog niet waarom het vocht überhaupt vrijkomt. Btw dit is een wetenschappelijke vraag. Snel opeten kan ik zelf ook bedenken).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
989

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een pannekoek bevat relatief veel vocht, en suikers trekken vocht aan (suiker is hygroscopisch), dus smeersels met veel suiker kunnen het vocht uit de pannekoek trekken. Brood is ook veel luchtiger, dat "isoleert" en maakt het moeilijker om het vocht aan te trekken (en ik zou ook vermoeden dat er juist vocht van het smeersel in het brood trekt zelfs).
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding