Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik allergisch aan schelpdieren?

Twee keer heb ik mosselen gegeten, en twee keer had ik kort erna buikpijn.

Vandaag at ik voor het eerst oesters en ik kreeg dezelfde klachten.

Is dit toeval of ben ik allergisch aan schelpdieren?
Geen klachten bij gebakken vis, zalm, scampi's, garnalen etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
831
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allergisch aan schelpdieren? Wordt dat zo gezegd in het zuiden van Nederland/België? Ik heb dat al een paar keer voorbij zien komen hier.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het hoeft niet dat jij allergisch bent voor schelpdieren. Het kan ook heel goed beide keren het norovirus zijn geweest. Want schaal- en schelpdieren zoals rauwe oesters en mosselen zijn een beruchte bron van besmetting. Dit kan komen doordat deze in verontreinigd water gekweekt zijn.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Zo op afstand is niet vast te stellen of het een voedselallergie is. Klachten die typisch horen bij een voedselallergie zijn klachten van de huid en luchtwegen. Maagdarmklachten komen ook wel voor maar in een andere uiting. Deze gerechten zijn hygiënegevoelig, het komt aan op een juiste koeling, bereiding ed. Jouw klachten kunnen daarom ook bij een voedselvergiftiging horen, te meer omdat je geen klachten hebt bij doorgebakken scampi's en garnalen. Bij een voedselallergie zou je bij allen moeten reageren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding