Ik heb nog veel gekonfijte citroenen over. Wie heeft er een lekker (noord-Afrikaans) recept?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
anneliez
12 jaar geleden
droog bewaren, en je kunt ze nog heel lang gebruiken.

Antwoorden (4)

Cous Cous:

http://www.smulweb.nl/recepten/1401535/Couscous-met-gekonfijte-citroen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tajine van kip met geconfijte citroen.

Ingrediënten voor 4 personen:
3 of 4 teentjes knoflook
3 of 4 geconfijte citroenen
een half bouillonblokje
verse koriander
een halve bloemkool in roosjes
olijfolie
1 of 2 rode uien
16 zwarte olijven
2 theelepels korianderkorrels
saffraan
zout en versgemalen peper
een kilo kip
couscous

Snij de kip in stukken, hak de uien fijn, pel de knoflook.
Bak de gehele knoflookteentjes aan in wat olijfolie in een tajine of een kookpot en voeg hierbij de kip. Laat bruinen. Voeg vervolgens de citroenen, de saffraan, het bouillonblokje, water en de koriander toe.
Breng op smaak met zout en peper. Dek af en laat 45 min op een laag vuurtje sudderen. Voeg na 35 minuten de olijven toe en breng eventueel verder op smaak.
Bestrooi met koriander en dien op met couscous.
Amadea
12 jaar geleden
Brochettes van lamsvlees met gekonfijte citroen.

Ingrediënten:

500 g lamsschouder
, 3 limoenen
, 2 takjes tijm
, 2 eetlepels olijfolie
, 1 paprika
, 4 gekonfijte citroenen
, zout
, versgemalen peper

Bereiding van Brochettes van lamsvlees met gekonfijte citroen.

Snij zorgvuldig al het vet van het lamsvlees en snij het in grote stukken. Doe alles in een kom.
Pers de limoenen uit en besprenkel er het lamsvlees mee. Doe de - verkruimelde - tijm erbij, een goede scheut olijfolie, zout en peper. Roer alles goed dooreen en laat 2 uur marineren in de koelkast.
Zet de oven op grillstand.
Schil de paprika met een dunschiller, snij hem doormidden en verwijder alle zaadjes en zaadlijsten. Snij het vruchtvlees in schijven.
Snij de gekonfijte citroenen in partjes.
Maak de brochettes: prik er afwisselend een stuk vlees, een partje citroen en een schijfje paprika op. Leg de brochettes op een ovenrooster.
Schuif die een tiental minuten in de oven en plaats er een braadslee onder om het braadvocht op te vangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://recept.e-gezondheid.be/brochettes-van-lamsvlees-met-gekonfijte-citroen/recept/556
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoofpotje met vlees, groenten en geconfijte citroen.

Dit kan in een tajine of stoofpan gedaan worden. Kan overigens ook in de oven in een Römertopf.

Voorbereiding;
Stamp 1 eetl. korianderkorrels fijn.
Pel 3 uien en snipper ze.
Pers 3 teentjes knoflook.
Meng 3 theel. paprikapoeder, 2 theel. gemberpoeder, 2 theel. kaneel en 2 theel. peper uit de molen en maal er wat zout bij.
Schraap 1 bosje worteltjes schoon,
Snijd 3 tomaten in vieren,
Snijd 2 aubergines in blokjes,
Snijd een rode-en gele paprika in brede repen.
Snijd 4 kleine (zoete) aardappelen in blokjes.

Het vlees (wat je maar wilt, kan ook goed met vegetarische Seitan 'te koop in de reform en is een soort vleesbrood,pittig van smaak en kan kort gebakken worden in wat olie) in stukken verdelen en bakken in wat olie.
Voeg de koriander, uien en knoflook toe en roer ze door het vlees. Laat alles zo'n 2 min. fruiten en doe er dan de tomaten bij en de helft van het specerijenmengsel. Roer alles goed door het vlees. Zet de deksel erop en laat 10 min. zacht stoven op laag vuur.
Doe nu de worteltjes, de aubergines, de paprika's en de aardappelen bij het vlees. Snijd de geconfijte citroen in stukken en leg ze er bovenop. Bestrooi met de rest van de specerijen en strooi er nog wat zout over.
Voeg een paar eetl. water toe en dek de pan af.
Laat één uur stoven zonder de pan te openen.
Je kunt hem ook in de oven laten garen natuurlijk.
amc