Bevat een zelfgemaakte appelflap minder calorieën?

Ik las net op het internet dat een appelflap ontzettend veel calorieën bevat (ongeveer 450). Geldt dit alleen voor die grote roomboter appelflappen die je bij de AH koopt, of ook voor zelfgemaakte appelflappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelf precies bepalen wat je erin doet (rozijnen of niet bijv) en hoe groot je ze maakt dus dat kan niemand zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De clou zit hem in het bladerdeeg, dat spul bevat heel veel calorieën omdat er erg veel boter gebruikt wordt om het te maken. Dus misschien kun je zelf appelflappen maken met ander deeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dat zelf bepalen je kan minder suiker gebruiken of bruine suiker en in een voorgekochte appelflap zitten heel erg veel zoetstoffen, je kan er ook meer appels indoen want in een appelflap dat je gekocht hebt kunnen stoffen zitten die naar appel smaken en minder echte appels.

Het beste antwoord

Bladerdeeg gemaakt met echte roomboter is altijd erg calorierijk. Ook als je ze zelf maakt. Bladerdeeg bevat nu eenmaal heel veel boter. Je kunt ze dus beter zelf maken en ipv roomboter een light versie van boter of margarine gebruiken. Je kunt dan ook zelf bepalen hoeveel suiker je bij de vulling gebruikt en dat scheelt ook.
Je kunt echter ook kiezen voor bladerdeeg dat niet met echte boter gemaakt is. Die zijn goedkoper en liggen vaak ook in de diepvries bij de supermarkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Feit blijft echter dat bladerdeeg altijd veel calorieën bevat omdat er nu eenmaal relatief veel boter of vetstof in hoort te zitten om het luchtige laagjes effect te krijgen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, heel erg bedankt.

Andere antwoorden (1)

100 gr. bladerdeeg bevat rond de 350 kCal. omdat dit rond de 25% vet bevat. Daarbij komt nog de suiker en vruchten die ook suiker bevatten. Het gewicht van de appelflap bepaald grotendeels het aantal calorieën. Misschien 1 flap in tweeën delen?Er zal niet zo veel verschil tussen zelfgemaakt en fabrieksmatig zijn. Maar als je de flappen zelf maakt, kun je de ingredienten zelf aanpassen en doseren.