waarom moet je calcium eten of drinken?

Weet jij het antwoord?

/2500

om je botten en bot-structuur zo goed mogelijk te houden.

Calcium is een essentiële bouwstof voor een sterk beendergestel, wordt voornamelijk in de botten opgeslagen.

Het mineraal calcium (kalk) geeft stevigheid aan het skelet en gebit. Ook is calcium nodig voor het goed functioneren van de spieren en voor het geleiden van prikkels naar de zenuwen. Calcium is verder onder andere betrokken bij de bloedstolling, de celgroei en de hormoonstofwisseling.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines...

zoals danoontje zegt: je botten worden er sterk van!

Ook om Botontkalking te voorkomen. Bij botontkalking (osteoporose) worden de botten brozer. Ze breken eerder en de wervels van de ruggengraat zakken in. U merkt zelf niet dat je botontkalking hebt. . Een arts kan met een botdichtheidsonderzoek bekijken hoe stevig de botten zijn. Botontkalking ontstaat doordat de botten te weinig calcium (kalk) opnemen. Er hoort een voortdurend evenwicht te zijn tussen aanmaak en afbraak van botten. Bij botontkalking (osteoporose) is de afbraak sterker dan de aanmaak. Botontkalking kan ontstaan onder verschillende omstandigheden. Hogere leeftijd: vanaf ongeveer 45-jarige leeftijd is de aanmaak van botten minder dan de afbraak. Dit is het geval bij zowel mannen als vrouwen, maar mannen hebben in het algemeen sterkere botten dan vrouwen, waardoor ze minder snel last hebben van botontkalking. De overgang bij vrouwen: het lichaam maakt dan minder oestrogenen aan. Oestrogenen zijn vrouwelijke geslachtshormonen die ook zorgen voor een evenwicht tussen de aanmaak en de afbraak van botweefsel. Hoe minder oestrogenen, hoe zwakker de botten. Gebruik van veel bijnierschorshormonen (corticosteroïden), zoals prednison, gedurende langere tijd. Deze hebben botontkalking als bijwerking. Te weinig beweging. Beweging stimuleert de botopbouw. Te weinig vitamine D. Vitamine D zorgt dat de botten calcium opnemen. Het wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Als je weinig in de buitenlucht komt, heb je kans op een vitamine-D-tekort. Calcium zit in veel voeding, maar je kan het ook in tabletvorm nemen, als een voedingssupplement.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100