Wat is de vloeistof die in het pakje bij de mozarella bolletjes zit?

en hoe smaakt het? Waarom die vloeistof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Soms wordt mozzarella in het natuurlijke vocht bewaard (wei), maar meestal is het licht gezouten pekelwater. Dit zorgt voor een betere houdbaarheid van de kaas. Wei is lichtzurig van smaak, pekelwater zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen wei maar lichte pekel. Wei zou ongelofelijk snel bederven omdat het juist eiwitrijk is.
In Italië kan je verse mozzarella vinden (dezelfde dag gemaakt) die niet in wei wordt bewaard, maar die nog een beetje wei 'weggeeft', omdat het zo vochtig is. Deze is heel kort houdbaar en minder ziltig omdat het niet gepekeld is (wel gezouten voor de normale kaasbereiding)

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is dit wei: de vloeistof die overblijft na de kaasbereiding. wei is dus melk zonder vet of eiwit.
Het smaakt wat ziltig en voorkomt dat de mozzarella uitdroogt.
Utrecht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen wei maar lichte pekel. Wei zou ongelofelijk snel bederven omdat het juist eiwitrijk is.
Utrecht
12 jaar geleden
niet als je het pasteuriseert.